Dansk fyrværkerikampagne får europæisk PR-pris

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Holm Kommunikation har vundet guld ved den europæiske Sabre Awards. Bureauet vinder prisen for arbejdet med den digitale fyrværkerikampagne ‘Nytår igen’, der er udviklet for Sikkerhedstyrelsen.

Det er ikke første gang, Holm Kommunikation gør sig bemærket i europæisk sammenhæng. Faktisk er det nu fjerde gang i træk, at kommunikationsbureauet har været nomineret til én af PR-branchens fornemmeste priser, Sabre Awards, der også kaldes det uofficielle EM i PR. Også i år er det for samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen om styrelsens årlige fyrværkerikampagne. 

I går vandt bureauet prisen i kategorien ‘Marketing til mænd’ for arbejdet med den digitale kampagne ‘Nytår igen’. Kampagnen, der er en musikvideo med duoen Jesu Brødre, skuespiller Niels Olsen og sangerinde Lina Rafn, har vundet prisen for arbejdet med at oplyse især unge mænd om risikoen forbundet med at fyre fyrværkeri af. 

Holm Kommunikation oplyser i en pressemeddelelse, at sangen og videoen genererede over 2,8 millioner afspilninger på YouTube, Spotify og Facebook, hvoraf langt de fleste var organiske.

Samlet opnåede man 78.000 likes, reaktioner, kommentarer og delinger af hhv. musikvideo og memes på tværs af kanaler. Mest væsentligt er det dog, at antallet af fyrværkeriskader i 2020 var det laveste i mere end 25 år – selvom corona-situationen omkring nytår nok har en indflydelse på dét tal. 

Mads Keilberg, der er partner og digital chef i Holm Kommunikation, kalder prisen en kæmpe anerkendelse, og siger, at man er stolte af, at indsigten i målgruppen nu bærer frugt. Han uddyber: 

“Samtidig vil jeg også fremhæve vores gode samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen – de har været modige og givet os vide rammer til at udfolde os på. Uden det, havde vi ikke stået med prisen i dag. Nu kan vi med et glimt i øjet sige, at vi allerede har vundet EM.” 

Tidligere er Holm Kommunikations samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen blevet belønnet med en pris ved Digital Communications Awards og har været nomineret til Excellence Awards, Journalistforbundets kommunikationspris og ved Kommunikationsforums kampagnepris ved KOM19 og KOM21. Bureauet vandt også en Sabre Award i 2016 i kategorien Entertainment for kampagnen #GivBlodForBloodborne for Sony PlayStation.

Se kampagnefilmen her