Dansk idé udvalgt blandt 100.000 hos Walmart

Peter Engholm
25@mail.dk

”Get on the Shelf” opfordrer detail-kæmpen alle ny-startede iværksættere. To danskere har stadig deres idé med, efter at kæden har frasorteret 99.000 andre ideer .

Optimismen spirer – lis’som produktet selv – hos de to iværksættere, Jonathan Løw (tidl. marketingchef hos Kaospiloterne) og Michael Stausholm.

De har skabt Sprout; verdens første blyant, der kan plantes og blive til friske krydderurter. En idé udviklet i samarbejde med en række robotstuderende fra Massachusetts i USA.

Nu er Sprout kommet igennem det første nåleøje i en omfattende idé-konkurrence. Walmart står bag “Get on the Shelf”, hvor nystartede producenter og iværksættere har kunnet indsende deres produktidéer i håbet om en plads på detailgigantens hylder.

Eftertragtede hylder, that is, for kæden omsætter for over 2.300 mia. kr., hvilket rækker til en andel på 51 pct. af det amerikanske dagligvaresalg.

Over 100.000 produkter blev indsendt til vurdering, og under én pct. er nu tilbage i kampen om hyldepladsen.

”For os kan det betyde et kæmpe gennembrud, og vi er stolte over, at folkene i Walmart har sendt vores produkt videre i konkurrencen. Skulle det komme så vidt, at Sprout så bliver valgt, vil vi nok gå i jubelpanik,” siger Jonathan Løw.

Sprout deltager i Green-kategorien, hvor 150 produkter kæmper om opmærksomhed – også blandt forbrugerne, idet der nu kan stemmes.

Den 6. september annoncerer Walmart de tre finalister, som siden skal interviewes og vurderes af kædens indkøbschefer og marketingfolk. 

Hvis du vil støtte de danske iværksætteres idé, kan du stemme på den via hjemmesiden https://getontheshelf.walmart.com/product/11ce/Sprout