Opdateret The legandary and unmissable Saatchi & Saatchi New Director’s Showcase – sådan præsenterer Cannes Lions begivenheden, der tog sit udspring i 1980, og som fokuserer på, hvem der er blandt de hotteste instruktør-talenter i verden.
Og verden – til at begynde med Cannes Lions-delegerede – holder øje. For arrangementet er et regulært tilløbsstykke, der trækker lange køer og fulde huse hvert eneste år.
I år kunne den proppede sal så bl.a. se filmen ”Han Kjøbenhavn AW12” – produceret af Spoiled Productions og instrueret af Casper Balslev.
”De vælger 19 instruktører ud fra en liste, der til at begynde med er på mange hundrede navne. En gruppe hos Saatchi & Saatchi i London og New York scanner markedet for banebrydende arbejder inden for animationsfilm, musikvideoer og reklamefilm. Det er en über-liste bestående af morgendagens stjerner,” siger producer Thor Jacobsen fra Spoiled Productions umiddelbart efter forevisningen.
Kun to danskere har tidligere været på den prestigefyldte liste: Nicolai Fuglsig og Rasmus Laumann.
Temaet skifter fra år til år – temaet i 2013 var “Just for Hits”, og det var råt og upoleret – og gik til kant. Og Han Kjøbenhavn-filmen passede godt ind.
“Målet var at holde det catchy. Vi arbejdede med lyddesign, med castet og med en enkel location. Rammerne er noget, de fleste af os har prøvet: En nytårsaften, hvor man ikke ved hvor – og med hvem – man ender,” siger Casper Balslev.
Han suppleres af Thor Jacobsen:
“At være på New Director’s Showcase er en sejr i sig selv – og sejr for Danmark. Vi gør det her, fordi det er sjovt – og fordi Han Kjøbenhavn også er en kreativ kunde i sig selv. Det bliver ikke ved snakken, men vi prøver nogle ting af. Vi er ikke bange for at begå fejl – og vi begår fejl.”
Men Han Kjøbenhavn AW12 er – mener Saatchi og publikum i salen – bestemt ikke en fejl.