Dansk islæt blandt århundredets bedste kampagner

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

AdAge har defineret en liste på 50 kampagner som de bedste siden årtusindskiftet. 15 vil blive valgt. En kendt dansk instruktør blander sig på listen.

Ved udgangen af de sidste århundrede kårede AdAge en liste over århundredets bedste kampagner. Det kan man ikke allerede gøre igen – århundredet er lissom ikke gået endnu – men det amerikanske branchemedie har dog fulgt op på den oprindelige liste, og vil nu kåre de foreløbigt bedste i dette århundrede.

50 kampagner er udvalgt, og de 15 vil blive udvalgt af en jury, som rummer de bedste i branchen, som det udtrykkes.

Den liste kommer først til januar, men indtil da inviterer AdAge alle sine læsere til at stemme. Så kan man holde juryens afgørelse op mod “folkets”.

Der er et dansk islæt på listen.

Sony Bravias film fra 2005 med farvestrålende bolde, der hopper ned gennem San Franciscos gader er skabt af reklamebureauet Fallon – med danske Nicolai Fuglsig som instruktør. Og selvom han ikke bliver nævnt på AdAge’s site med de 50 kampagner, så har lige netop hans rolle haft betydning i bedømmelsen.

“Everything about this ad was more like a film, including the shoot itself, which drew gawkers and closed down the city. What was most interesting about the 2.5 minute ad was that at a time when so much of commercial making was all about special effects, this used 250,000 real balls and was largely all in-camera work, set to music by the Knife,” lyder det.

Se hele listen her

Og en behind the scenes film: