Dansk kreativ vil styrke samarbejdet med USA

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Med en kortfilm kreeret af en lang række danske kreative, ønsker Simon Damborg at sende et signal en kærlighedserklæring til den amerikanske kreative branche.

På trods af de store politiske spændinger mellem USA og hele verden – og altså også Danmark – er USA fortsat en global spiller leder inden for innovation og kulturproduktion.

Det er baggrunden for et nyt initiativ, som skal få danske kreative – filmfolk, grafiske designere, animatorer, computerspilsudviklere, art directors, lyddesignere, komponister osv. til at gå sammen om at sende et klart budskab til den amerikanske kreative industri

“Jeg ønsker, at vi sammen sender et signal om, at vi gerne vil styrke samarbejdet mellem den danske og den amerikanske kreative branche,” siger komponist og lyddesigner Simon Damborg, der står bag initiativet.

Han fortsætter:

“Amerikansk film, musik, computerspil og generelle digitale indhold har en enorm indflydelse verden over, og jeg håber, vi kan sende et klart budskab om, at vi som kreative mennesker er åbne, venlige og villige til at samarbejde om at berige og udveksle idéer på tværs af grænser.”

Simon Damborg erkender, at det både kan ses som en ‘kærlighedserklæring’ og som new bizz, og han har da også selv amerikanske kunder.

“Det var i forbindelse med en mailkorrespondance med en af mine amerikanske kunder, at jeg fik idéen til at række ud, da han spurgte ind til immigrationssituationen i Danmark. Det gik op for mig, at mange amerikanere føler, at landet lukker sig om dem i øjeblikket, og at store dele af verden skuler til dem med slet skjult foragt. Det gør vi nok også, men jeg tror fuldt ud på, at vi med et budskab om åbenhed, venlighed, villighed og et ønske om at styrke vores samarbejde, kan hjælp med at vende den nedadgående spiral.”

Budskabet til den amerikanske kreative industri bliver en kortfilm på ca. 2 minutter og Simon Damborg vil gerne samle så mange bidrag fra den danske kreative branche som muligt.

” Filmen vil indeholde klip og animationer fra film, design, musik, computerspil og meget mere, og den vil blive offentliggjort på sociale medier den 22. maj kl. 16:00 af alle deltagende, som en slags digital flash mob,” fortæller Simon Damborg, som også har lavet en hjemmeside til projektet.

Simon Damborg har præsenteret ideen til flere danske filmselskaber, men han vil også meget gerne have bidrag for menige kreative.

“Det er vigtigt, at det er de menige kreative – dem, der arbejder dagligt med design, kunst, musik og innovation – der står som afsendere. Vi mener, at dette vil give filmen og budskabet en høj grad af autenticitet og troværdighed, som måske kan være endnu vigtigere end selve indholdet.”