Dansk kreativ vinder seks løver

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Danske Inger Tanderup har også vundet løver af både guld, sølv og bronze – dog ikke til Danmark, men til Ogilvy i Chicago og globale Glade.

I går sikrede Virtue sig endnu fem løvestatuetter til Danmark – én af dem af guld. Men det er imidlertid ikke kun de rød-hvide-bureauer, vi danskere kan være stolte over.

Inger Tanderup, der til dagligt jobber den på den anden side af Atlanterhavet, har nemlig også vundet løver af både guld, sølv og bronze – dog ikke til Danmark, men til Ogilvy i Chicago og globale Glade.

Faktisk er det blevet til hele seks Cannes-løver til AirCare-brandet Glade fordelt på tre forskellige kampagner, herunder ’Scent by Glade’, som har vundet både en guld- og en bronzeløve i Media samt en sølvløve i Direct; ’Veiled SnapChat’, der vandt sølv i Mobile og bronze i Social Influencer-kategorien, og sidst men ikke mindst ’Scenting the Hope for Chance’ (indsendt af PHD Chicago), der har sikret sig en bronze i Media.

Inger Tanderup har været lead creative på alle tre cases og er selvsagt begejstret for årets høst. Hos Ogilvy er man nemlig hverken for store eller fine til at glæde sig over kreative priser – tværtimod:

”Det er ufatteligt vigtigt for Ogilvy at vinde store kreative priser. I en verden, hvor der hver eneste dag kommer mindre og mindre på bordet og er flere om buddet, er kreativitet bureauets eneste unikke vare,” siger Inger Tanderup til Bureaubiz.

Hun fortsætter:

”Vi har hvert år flere kreative møder og sessions, hvor vi arbejder på idéer for vores kunder, der kan blive Cannes-worthy.”

Vi har en større inhouse-kapacitet
Inger Tanderup udelukker dog heller ikke, at der er visse fordele ved at arbejde på et stort amerikansk bureau, når det kommer til at arbejde kreativt:

“Det er klart, man har en langt større inhouse-kapacitet på de store bureauer. Du har både adgang til spids-og nichekompetencer i mange af de vigtigste discipliner, og man har derfor mulighed for at trække på kreative, som ikke nødvendigvis arbejder på kunden, men som har en unik indsigt i et område, der måske ligger uden for dit teams kompetencer,” fortæller hun og oplister Ogilvys mange eksperttyper:

“Hos Ogilvy Chicago/NY har vi kompetencer som technology director, film producer, content producer, print producer, en digital og social media unit, sågar et in-house production house – med editors og audio engineers, design units, experiental units og music director osv.”

I en artikel på Bureaubiz tidligere på ugen fremlagde Kim Jong Andersen den tese, at amerikanske virksomheder oftest investerer i brandet, hvorfor fokus ligger på brand awareness, imens nordiske kampagner i højere grad skal tjene som salgssupport, hvormed man fokuserer på ROI.

Inger Tanderup mener dog, det snarere kommer an på kunden:

“Vores arbejde for SC Johnson bliver både neurotestet og målt på ROI, så vi ved nøjagtigt, hvad der virkede, og hvad der langede produkter over disken.”

Og så er den økonomiske spændvidde altså ikke så forkromet, som man måske går rundt og tror. Ifølge Inger Tanderup er tiderne skiftet:

“Vores budgetter bliver konstant skåret, og vi må ofte være lige så kreative i eksekvering, som vi er på idé, for at få budgetterne til at slå til,” forklarer Inger Tanderup og uddyber med et eksempel: 

“I arbejdet med vores Snapchat-idé måtte både Ogilvy og Snapchat investere, fordi kunden ikke havde flere penge i budgettet. Pengene var brugt til resten af kampagnen i Saudi, som var målrettet forbrugeren, så Glade kunne få salget boostet i regionen – og det er forresten oppe med 49 % forhold til sidste år.”

Danskerne kan lære af den amerikanske mentalitet 
Én ting er dog størrelse og økonomisk power, noget andet er den mentale forskel på at arbejde i USA frem for Danmark. Og her kunne vi danskere altså lære lidt:

“Som dansker har vi ofte en naturlig angst for at arbejde sammen med folk, der er dygtigere end os selv, fordi vi er bange for, at vi ikke slår til. 

Hos Ogilvy hyrer vi altid folk efter David Ogilvys mindset: “If you always hire people who are bigger than you are, we shall become a company of giants”. Og det giver dig altså et spark i røven at arbejde med så mange talentfulde mennesker,” forklarer Tanderup og fortsætter:

“Så kæmper man lige lidt hårdere. Det er virkelig selvforstærkende og ufatteligt motiverende.”

Men selvom Inger er begejstret for sin amerikanske arbejdsplads, er hun da også imponeret over Virtues Grand Prix-case ‘AdDRESS the Future’:

“Jeg har set casen, og det er en rigtig god case.  Fedt at se et dansk bureau gøre det så godt i Cannes!”

Hun slutter:

“Ideen er god – men for mig er det specielt eksekveringen af ideen samt udnyttelsen af sustainability-tendensen, der gør casen til en vinder.”