Dansk kupforsøg i svensk Melodi Grand Prix

peng

Det danske tøjmærke Selected Homme kører en PR-kampagne for en af deltagerne i Melodifestivalen på det – kommercielt strikse – svenske stats-tv.

Svenske medier fik i en dag en pressemeddelelse om, at artisten Eric Saade bærer tøj fra det danske mærke Selected Homme, når SVT på lørdag sender direkte fra 3. del-finale af Sveriges Melodi Grand Prix, kaldet Melodifestivalen.

Eric Saade skal optræde med nummeret “Popular”, men særlig populært er det danske PR-fremstød ikke hos det svenske stats-tv, som har strenge regler for “varemærke-ekpsonering”.

“Nu må jeg erkende, at jeg ikke har set det scene-tøj, Eric har tænkt sig at have på. Men hvis dette stemmer, bliver det svært for ham at have det tøj på i kassen,” siger Thomas Hall, projektleder for Melodifestivalen, til Dagens Media.

Reklame-kupforsøg er set før ved Melodifestivalen: Sidste års vinder, Anne Bergendahl, optrådte under en af del-finalerne med et par røde Converse. SVT undlod derfor at filme hendes fødder.

SVT forbeholder sig retten til at tvinge Eric Saade skifte sit danske tøj ud. Men en egentlig diskvalificering bliver der højst sandsynligt ikke tale om.

“Vi har ingen problemer, så længe der ikke er logoer på skærmen. Men nu er det snarere tøjmærket, der har gjort det her til en sag. Hvis andre gør noget tilsvarende, så må vi se nærmere på det,” siger Thomas Hall.