Dansk Kvindesamfund og bureau producerer pornofilm

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Den feministiske organisation har med kampagnen #AskFirst indgået et samarbejde med tre af verdens største pornosider for at skabe opmærksomhed omkring hævnporno og de konsekvenser, det har for ofrene. Gorilla Media har produceret kampagnefilmen, og de tror på, at den vil blive en af årets film med størst social impact.

Dansk Kvindesamfund står bag pornofilmen ‘Ex-girlfriend doesn’t know that I shared this!’, der i går kl. 14 blev lagt op på verdens tre største pornosider, der tilsammen har 100 mio. daglige besøgende.

Der er dog ikke tale om en helt ’almindelig’ pornofilm, som du kan se her ved selvsyn:

Næstforkvinde i Dansk Kvindesamfund, Signe Vahlun, siger om kampagnen:

”Samarbejdet er indgået for at opnå kontakt til en målgruppe, som vi ikke når ud til via vores egne platforme, og som ikke nødvendigvis opsøger viden om emnet hævnporno.”

Dansk Kvindesamfund tror, at kampagnen vil gøre en forskel og skabe større opmærksomhed og viden om hævnporno, og at filmen ‘Ex-girlfriend doesn’t know that I shared this!’ sender et stærkt budskab til de brugere af de tre store pornosider PornHub, YouPorn og Redtube, der trods titlen vælger at klikke på filmen.

Signe Vahlun fortæller om baggrunden for at involvere de tre pornosider i kampagnen:

”Vi har gennem vores rådgivning, der åbnede for et år siden, kunne dokumentere de store konsekvenser, det har for ofrene, når film og billeder lynhurtigt spredes på nettet. Vi fortsætter ufortrødent med at støtte dem, der bliver udsat for denne form for overgreb, men ønsker samtidig at gå anderledes til værks og tale direkte til dem, der ser og deler film og billeder uden samtykke. Dette gøres bedst ved at møde dem dér, hvor film deles.”

Hun tilføjer:

”Vi påskønner, at vi, på dette specifikke område, kan arbejde sammen og sende et klart signal om at hævnporno er uacceptabelt og skal stoppes.”


Næstforkvinde i Dansk Kvindesamfund, Signe Vahlun. Foto: Ty Stange

Bureau står bag
Filmen er produceret af det Gorilla Media, der sidste år fik stor opmærksomhed og vandt en pris for  #JegErDansk-filmen, der gik viralt i foråret.

Medstifter af Gorilla Media, Alex Sabour, fortæller om arbejdet med ‘porno’-filmen:

“Vi er meget glade for at have udviklet og produceret #AskFirst. Det var spændende at pitche vores idé – selv at lave en pornofilm – til et rum fuld af feminister. Det faktum, at de sagde ja til kampagnen beviser, at det betaler sig at tage chancer. Og resultatet af det vil tale for sig selv.”

#JegErDansk-filmen fik over 1,5 millioner views indenfor de første 24 timer. Og den var på dansk. Hvad forventer du af views og gennemslagskraft for #AskFirst?

”Vi forventer store tal for denne kampagne. Videoen skal efter planen være på forsiden af verdens tre største pornosites i flere dage – og kombineret med det liv som den vil få via sociale medier, har kampagnen potentiale til at blive en af dette års største social impact-kampagner.”

Skuespillerinden i filmen er danske Stephanie Lloyd.