Af Peter Engholm 25@mail.dk

Musikmagasinet Gaffa kommer nu i en svensk udgave – med redaktion i Sveriges ”populærmusikalske hovedstad”.

Mindreværdskomplekserne er noget nær kroniske, når det gælder svensk musik-eksport kontra den danske. Aquas salg er respektindgydende … indtil man kaster et blik på eksport-ikoner som Roxette og ABBA – eller Mamma Mia, som den yngre generation kender lyden som.

Nu slår Danmark imidlertid igen på musikfronten, idet gratismagasinet Gaffa til april lanceres i Sverige – med samme distributionsmønster som i Danmark. Det sker ifølge Dagens Media efter, at et andet gratis-musikmagasin “Groove” gik ind i sidste måned.

Målet er at blive det førende musikmagasin i Sverige, siger Per Lundberg, chefen for svenske Gaffa – og det skal ske via skarpere vinkling, flottere layout og … ja, man vil bare være bedre.

Det første oplag vil være på 30.000-40.000 – det danske er på 70.000 – og indholdet vil hovedsaligt produceres af svenske skribenter, men interviews med internationale stjerner vil ske i samarbejde med den danske redaktion.

Gaffas svenske redaktion placeres i Göteborg, da det iføgle Per Lundberg er “kendt for at være landets populærmusikalske hovedstad”.

Ingen annoncører er endnu på plads; “vi har mest varmet op og gødet jorden”, siger Per Lundberg.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club