Dansk Peter Plys-app skabte debat og fandt vej til CNN

Peter Engholm
25@mail.dk

En app med Winnie The Pooh i orignalt afsæt har skabt debat – til glæde for den danske udvikler, der også har et aktuelt årsregnskab at glæde sig over.

En dansk app med Peter Plys har udløst CNN-omtale samt en britisk debat om koncentrationsniveauet hos nutidens børn.

A.A. Milnes klassiker – inkl. E.H. Shepards originale illustrationer – har passionerede tilhængere, og derfor skulle der trædes nænsomt, da Egmont i England og apphuset Shape i sin tid tog fat på at føre universet over i et nyt format, i en Peter Plys-app med titlen Classic Pooh.

Milne og Shepards efterkommere skulle også tages i ed, og da de var tilfredse, var vejen banet for en app, som Apple gjorde til Editor’s Choice,  og som siden har haft sin faste plads i den fremhævede sektion i App Store.

Opmærksomheden gav downloads, der igen gav medieopmærksomhed – først hos CNN, siden i et timelangt debatprogram på britisk tv.

”Illustrationerne skulle være interaktive og levende. Det var et kompliceret og ualmindeligt tilfredsstillende projekt. App’en har siden udløst nogen debat, for fortællingerne blev kortet lidt ned. Det skete – med arvingenes tilladelse – for at gøre historierne med tilgængelige for børn, som ikke har samme koncentrationsniveau som tidligere,” siger Nicolas Thomsen, der er kreativ direktør og partner i Shape.

Han tilføjer:

”I en god uge var der medie-virak om Plys-app’en, og netop abstraktions- og koncentrationsniveauet hos børn og unge blev debatteret. Egmont-repræsentanter forklarede og forsvarede dispositionerne, og det gav endnu flere downloads.”

Shape oplever i øvrigt ikke kun succes med deres Apps. Regnskabet for 2012 viser en stor fremgang, som Nicolas Thomsen kalder ”tilfredsstillende”.

”Vi har haft fremgang på de områder, som vi lægger vægt på. Vi har lavet de former for apps, som vi kan lide at lave, og vi har udvidet holdet og generelt lært en masse søde mennesker at kende, som vi har lavet apps sammen med ,” siger Nicolas Thomsen.

2012 gav overskud på 0,85 mio. kr. efter en fremgang i bruttoavancen på 51,4 pct. til 5,3 mio. kr. (Bureaubiz’ estimat). Men frem for at hæve overskuddet er de blevet investeret.

”Vi har haft mulighed for at åbne et kontor i udlandet – i Schweiz, og det er i grunden lidt vanvittigt, når vi er så unge, som vi nu er. Efter at vi nu har været der i et lille halvt år, er vi begyndt at føle os hjemme dernede, og vi har fået etableret en række spændende samarbejder med internationale kunder og lokale partnere,” siger Nicolas Thomsen.

http://vimeo.com/72335678#