Dansk PR bureau hjælper Sodastream

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Sodastream tager kampen op mod forurening fra plasticflasker og får hjælp fra skuespillere fra Game of Thrones og Big Bang Theory.

Virksomheder har i en del år efterhånden forsøgt at skille sig ud ved at tage delt i samfundsdebatten og tage et aktivt ansvar.

Det gør amerikanske Sodastream også og de har valgt at bekæmpe brugen af plasticflasker.

Spørgsmålet er om det måske lyder lidt hult, når det samtidig er konkurrenter, der sælger vand i plastic, de på denne måde underløber?

Men i hvert fald kom virksomheden, der sælger sodavandsmaskiner til hjemmene, i går ud med en global kampagne, der går imod miljøsvineri.

Det er danske Help PR, der hjælper kampagnen på vej på det danske marked.

 I videoen, som er lavet af Allenby NY, optræder Mayim Bialik, kendt som dr. Amy Farrah Fowler i serien The Big Bang Theory og Kristian Nairn, kendt for rollen som den loyale Hodor i Game of Thrones.

Videoen hedder The Homoschlepien og udspiller sig i fremtiden, hvor en antropolog (Mayim Bialik) tænker tilbage på sit første møde med en Homoschlepien (Kristian Nairn).

Historien bevæger sig frem og tilbage i tid for at reflektere over menneskers skadelige forbrug af plastikflasker – en vane der er skadelig for planeten, og som derfor ikke eksisterer i fremtiden.

Optagelser af kampagnen blev fremskyndet, da Mayim Bialik fik anvisninger om at hvile sine stemmebånd i en måned fra sin læge. Det har dog ikke fået skuespillerinden til at tie helt.

”Kampagnen har et stærkt budskab, som er vigtigt at få fortalt, før jeg hviler mine stemmebånd. Hver dag bliver der brugt mere end en milliard plastikflasker på verdensplan, og størstedelen af dem ender i vores affaldsdepoter, parker og oceaner, hvor de ødelægger miljøet og dræber havdyr. Hvem vil tale på deres vegne og sige, at nok er nok? Jeg har mistet min stemme midlertidigt, men jeg vil ikke tie om det her vigtige emne – hele verden er nødt til at finde deres stemmer og sige nej til forurenerende plastikflasker,” siger Mayim Bialik.

Den integrerede kampagne bruger både PR og digitale medier til at formidle budskabet, mens en interaktiv hjemmeside giver brugerne mulighed for at udforske Homoschlepiens verden og en mere bæredygtig levemåde.

”Den nye video viser tydeligt, hvor primitivt det egentlig er at slukke tørsten ved hjælp af plastikflasker, der forurener vores jord. Det er let og billigere at nyde vand og kulsyreholdige læskedrikke med vand fra hanen derhjemme uden at forurene planeten. Det er en forhistorisk vane at bruge engangsplastikflasker, og det er på høje tide, at verden udvikler sig og skaber en bedre fremtid for vores børn,” siger Daniel Birnbaum, adm. direktør for SodaStream i en pressemeddelelse.

Sidste års kampagne for Sodastream