Dansk-produceret reklamefilm blev for meget for nordmændene

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Den danske instruktør, Joachim Nielsen, har lavet en film for en norsk discount-kæde. Men nu er den stoppet.

“Du bliver ikke mere populær af at handle med os, men du får billig……” Således lyder konceptet i en reklamefilm, som den danske instruktør, Joachim Nielsen har lavet for den norske discount-kæde Bunnpris.

Og hvad angår popularitet, så har Bunnpris ikke scoret point hos den norske forbrugerombudsmand. Handlingen i filmen rummer nemlig en scene, hvor en dreng får en fodbold i hovedet og falder om i smerte.

Den slags er utidig vold. Godt nok strider den ikke mod loven, men Gry Nergård mener, at TV Norge burde have undladt at sende filmen, og nu har Bunnpris valgt at trække den.

Gry Nergård mener, at filmen er uetisk og urimelig – og hun opfordrer erhvervslivet til at stoppe brugen af fysisk smerte som virkemiddel i reklame – og at annoncører viser særlig agtpågivenhed, når det er børn, der bliver eksponeret.

Fra Bunnpris lyder det således fra markedschef, Ingunn Sandnes:

“Vi bruger humor i denne reklame for at vække opmærksomhed og træffe et nyt publikum. Plottet i filmen fremstiller en kedelig situation, hvor hovedpersonen har travlt. Børnene er skuespillere, og vi har ikke haft intentioner om at støde børn.”

Joachim Nielsen finder reaktionen lidt hysterisk.

“Jeg kan udemærket forstå, at man skal være opmærksom på afstumpet og overdreven vold. Men en bold i hovedet er ret harmløst, og sker mange mange gange hver dag,” siger Joachim Nielsen.

Han har instrueret filmen, mens bureauet bag er Schjærven.
Kilde: adressa.no