Momondos CMO, Tore Pein Jensen, kan nu sætte flueben ud for mindst en af de opgaver, der skulle løses, da han tiltrådte for et halvt år siden: valg af bureau. Og det blev faktisk til hele to af slagsen, idet han både har valgt MEC som mediabureau og Co+ til den kreative eksekvering af en storstilet international kampagne.
Den vigtigste opgave for Momondo er at sikre en årlig fordobling i omsætningen, et meget ambitiøst mål som MEC skal være med til at understøtte, siger Tore Pein Jensen til Bureaubiz.
MEC har samarbejdet med Momondo om at sikre en storstilet international satsning, som starter om en måneds tid med TV som bærende element.
Til udvikling af selve TV-reklamerne har Co+ bistået, og det er måske ikke så mærkeligt da Tore Pein Jensen selv kommer som adm.direktør fra samme bureau.
Især i Finland, Norge, Sverige og Rusland bliver tv-reklamerne markante, for her har Momondo brug for at opbygge et stærkt kendskab, mens det i Danmark bliver en række anderledes kampagneaktiviteter.
”Vi bliver også synlige i Danmark på tv-fronten, men det bliver med noget andet end i de andre lande, for vi har et højt kendskabsniveau i Danmark, hvilket vi endnu ikke har i de andre lande,” siger Tore Pein Jensen.
Det er første gang, at Momondo går ud med tv-reklamer i stor international stil, bortset fra nogle tests i foråret, men når det går i gang kan man ikke undgå at lægge mærke til det i de lande, siger Momondos CMO.
”Vi kommer til at styrke vores TV satsning rigtig meget, og vi går efter et meget højt tryk. Det er et sats, men vi tror på det, og vi bliver nødt til at gøre noget anderledes hvis vi skal opnå de vækstmål som vi har”.
Co+ kommer som nævnt til at stå for tv-delen, mens Momondo selv vil stå for mange af de øvrige opgaver:
”Vi skal være de bedste til global digital marketing, derfor vil der også være rigtig mange aktiviteter, vi skal køre internt i huset, men delelementer af dem kan sagtens være sammen med eksterne bureauer. Udfordringen vil altid være at få et optimum mellem kreativitet og mekanik, og inspiration er derfor nødvendig.”
Tests et stort issue for Tore Pein Jensen:
”Vi prøver at tænke i sund fornuft, når vi f.eks. laver digitale kampagner. Men vi erkender, at vi ikke ved, hvad der virker. Derfor tester vi hver gang og hele tiden. Vi kombinerer data og kreativitet og vi prøver os frem, så vi hele tiden bliver bedre og får bedre effekt ud af vores markedsføring”.
Og der er et klart mål med hele tiden at blive mere effektive, for Tore Pein Jensens opgave er at bidrage til et vækstkrav på 100 procent på omsætningen ikke bare i år, men år efter år.
For at nå dette krav, skal Momondo desuden ind på nye markeder. For nylig er Momondo gået ind på det kinesiske marked.
”Vi bliver ikke store i Kina næste år, men vi kommer til at investere i Kina og det skal løfte os i 2015-2016. Udfordringen er at etablere den samme brand essence, dog må den nødvendigvis tilpasses kineserne, da kulturen er så anderledes end vores. Hvilket i det hele taget gælder mange andre af vores markeder. Det er vigtigt at finde stordriften i et globalt brand, men tænke eksekvering på markedsniveau, ellers vil vi ikke lykkedes.”