Dansk rom-succes bygger på stringent design og tiltro til kreative

Peter Engholm
25@mail.dk

En mand rundet af bureau-branchen har skabt et ekslusivt rom-brand ved at pakke det danske og nordiske ind – og give bureauet frie tøjler. Åh-jo: Og så smager rommen rigtig godt, mener en række juryer.

Historien er af den oplivende slags – ildsjælen der skaber noget unikt alene med sit eget engagement som ressource. Og så er det også en historie om en person med rødder i kommunikationsverdenen, som giver plads til de kreative og skaber successen bl.a. gennem et bevidst og stringent design.

Det drejer sig om Anders Skotlander, som via Skotlander Spirits har skabt en dansk rom, som nyder international succes, og som understregning af dette, fortælles historien i en mobil-telefon, fordi Anders Skotalnder er på vej til ”verdensmesterskaberne i rom”, i form af rom-festivalen i Miami.

Samme tid sidste år sendte han sin da blot 14 dage gamle Rum 1 – udtalt på engelsk – til festivalen til blindsmagning blandt 1300 rom. Og vandt guld.

I år skal Anders Skotlander så fortælle festival-deltagerne lidt om den diskrete, nærmest hemmelige feinschmecker-rom fra Danmark.

Film- og rom-producent

Intet i Anders Skotlanders cv siger rom-succes … og så alligevel lidt, når tingene bliver stykket sammen. Vært på DR P3 i små 10 år og filmproducer igennem 15 år – reklamefilm, i øvrigt. Sidstnævnte er han stadig.

Anders Skotlander blev således i fredags på Bureaubiz præsenteret som en af de fem nye medarbejdere, som Mayday Film har ansat pr. 1. april. Og vi fik således ikke hans præcise titel med; film- og rom-producent.

”Sidste år solgte vi Oscar Film, som jeg var medejer af. Og hvad skulle jeg så lave? Jeg havde i 4-5 år brygget øl, men der er så meget lækkert dansk øl, at det er svært at slå igennem. Jeg købte en masse bøger om rom og kontaktede et destilleri, der lavede gin og whisky, og spurgte, om de havde mod på at producere en dansk rom,” siger Anders Skotlander.

Han tilføjer:

”For et års tid siden var Rum 1 klar. Jeg fik af andre at vide, at jeg skulle komme tilbage, når den var færdig – altså havde fået mere sødme. Jo mere sukker, des flere flasker kan der sælges. Men vi gik nørdet til værks, holdt det mere enkelt – en raw rum med 0 pct. tilsat sukker.”

Frie tøjler til bureauet … men ingen sørøvere

Juryen i Miami gav kort efter opbakning til Anders Skotlanders lyse rom. En måneds tiden forinden, i begyndelsen af 2014, havde han fået designet rommen, og også her gik han mod de gængse råd:

”Mange sagde til os, at der skulle bast og sørøvere ind over designet – og det vendte sig i mig. Med min kommunikationsbaggrund er jeg bevidst om, hvordan historien bliver fortalt, og hvordan man pakker det ind. Rommen skulle have et dansk udtryk. Og jeg gik til designbureauet Enteneller og gav direktøren Christian Løgstrup frie tøjler. Der var kun tre betingelser,” fortæller Anders Skotlander.

Det skulle have et nordisk look,

det skulle have rene linjer,

der måtte ikke være sørøvere.

To dage senere kom Christian Løgstrups design. Det var hurtigt leveret og så enkelt udført – hvide linjer, sort tekst, intet andet – at Anders Skotlander i første omgang gik til flere andre bureauer for at få deres bud. Flotte forslag, medgav han, men endte med Enteneller.

”Fra 15 år med reklamefilm ved jeg, at når man leverer en god idé, og kunden retter den til – så bliver det ikke helt så godt. Det handler om tillid til den professionelle, i dette tilfælde en kunstner og en grafiker. Christians forslag har været så gode og præcise, at det ikke har været nødvendigt at rette dem til,” siger Anders Skotlander.

Premium og award-pral hører ikke sammen

Skotlanders rom har vundet priser i New York, San Francisco, Madrid før nævnte Miami – alle for smagen – og nu følger altså så en award for designet. Ved World Rum Awards i London vandt han prisen for ”Best Ultra Premium Design” for produktdesignet.

”Rum III er med bornholmsk havtorn – og havtorn er orange, derfor fik designet et orange look. Men ikke et billede af en havtorn. Rum IV med lakrids har lakridsrods-farve. Vi har ikke klasket de forskellige awards på etiketterne – og det har igen noget med vores danske historie at gøre,” siger Anders Skotlander.

Han uddyber:

”Det er underspillet. De forskellige awards bliver let for pralende, og så er det ikke premium længere. Det er vinhandleren, der kan fortælle historien, eller kunden selv, der opdager den. Pull-effekten, du ved.”

Bevidst små serier og dansk vejr

Positioneringen er naturligvis også foregået prismæssigt.

”Rum 1 koster 799 kr. for en flaske med 50 cl. Vi prissatte den, inden vi gik ud med den. Hver serie er på 1000 flasker. Hvis vi producerede 15.000-20.000 flasker, kunne prisen komme ned på 400-500 kr., men så ville det blive en fabrik,” siger Anders Skotlander.

Han arbejder stadig som filmproducer, og med så små serier kan han ikke leve af at destillere rom – ikke helt endnu.

Men det er da blevet til tre varianter i år. Og flere følger, herunder en skibsrom om to år. Stadig med den danske historie for øje.

”Vi har lagret og plomberet 400 liter rom på en træskonnert. Om to år bryder vi plomberingen. I mellemtiden har skibet sejlet rundt i Danmark, og rommen er blevet lagret med de temperaturudsving, vi har herhjemme. Vi kunne få sejlet et skib til Caribien, hvor rommen lagres ved 40 grader. Men hvorfor skulle vi det? Det er en dansk rom,” siger Anders Skotlander.