Dansk småkage-gigant hyrer personer frem for bureauer

Peter Engholm
25@mail.dk

Kelsen Group afsætter sine cookies på over 100 markeder, men nu følger et comeback på hjemmemarkedet. Til dét fremstød bruger koncernen et håndplukket hold af specialister.

I sidste måned omtalte vi, at århusianske Heyday havde fået Kelsen Group på kundelisten. Det skete i forbindelse med historien om bureauets årsregnskab. Men kunden er en historie i sig selv, for i går blev det meddelt, at Kelsen Group nu igen sender sine produkter – småkager – ud på det danske marked.

Fremstødet på hjemmemarkedet kommer ifølge Børsen efter, at Kelsen Group gennem årtier har opbygget en stærk international afsætning af danish butter cookies til over 100 markeder i bl.a. Kina, Australien og Nordamerika.

“Vores tilgang betyder, at Heyday står for kampagne-delen både i butik og mod forbrugeren, og et andet Århus-bureau, 365, har stået for emballageudviklingen, mens vi bruger rcogm i Vejle til produktions-klargøringen. PR-delen kører via Kragelund Kommunikation, og inden vi er nået hertil, har vi selvfølgelig analyseret og testet vores koncept via JustSpy og Nørgård Mikkelsen, ligesom sidstnævnte også har været inde over kædeindsalget ” siger Dennis Hvam, marketingdirektør i Kelsen Group.

Dette er udelukkende bureauerne bag det danske fremstød. På de udenlandske markeder som Kina og USA bruges bl.a. lokale bureauer. Men lad os holde os til Danmark:

“Vi bruger mange bureauer i forhold til vores størrelse, og vi kunne godt have valgt ét stort bureau. Men der er flere grunde til, at vi ikke gør det. Den primære er, at vi køber de kompetencer ind, som vi ved kan hjælpe os. Vi håndplukker de personer, som vi har en god erfaring med og tillid til, og har således mindre fokus på bureauets navn,” siger Dennis Hvam.

Denne tilgang til samarbejdspartnere er mere krævende end at vælge ét stort bureau. Dennis Hvam fremhæver bl.a. en klar holdning til, hvad man vil, og de interne kompetencer, der kan udfordre og styre processen – ellers mister man hurtigt overblikket og den røde tråd.

Og det er er ikke fordi, at Kelsen Group er ubekendt med store bureauer – tværtimod.

“Vores tilgang til markedet er butikken og trademarketing mix’et. Vi har tidligere oplevet, at det ikke er et primært fokusområde for de store bureauer, så her risikerer man let at havne i juniorlaget. Desuden oplever vi, at forskellige bureauer og personer har forskellige kompetencer. Og vi har brug for fokus på en række forskellige områder,” siger Dennis Hvam.

Han medgiver, at finanskrisen kan have ændret noget på de store bureauers holdning til de muligheder, der ligger i customer marketing, shopper marketing og trade marketing begreberne.

“Krisen har gjort, at bureauerne er mere fokuserede på, hvad der skaber værdi for kunden,” siger Dennis Hvam.