Dansk Supermarked reorganiserer for at følge med kunderne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Den nye topchef lukker 37 butikker og trimmer organisationen for at fokusere på kerneforretningen og følge med kundernes forbrugsmønstre. Læs også om marketings nye rolle.

Dansk Supermarkeds topchef Per Bank, der tiltrådte for ca. 4 måneder siden, gør op med fortiden.

Først og fremmest lukker han alle 37 Tøj & Sko butikker. Dernæst ændrer han organisationen, som ifølge topchefen skal give større fokus på kerneforretningen, sikre en række effektiviseringsgevinster samt mindske uhensigtsmæssig konkurrence mellem de to supermarkedskoncepter Føtex og Bilka.

Organisationsændringerne betyder, at den 12 mand store koncernledelse ændres til  en otte mand stor ’Executive Committee’ og nedenunder en ’group management-team’ med 15 ledere.

Samtidig henter Per Bank to af sine tidligere kolleger hos den britiske detailgigant Tesco, som udnævnes til henholdsvis direktør for Føtex og direktør for forretningsudvikling.

Desuden lægges indkøbs- og logistikfunktioner sammen på tværs af kæderne Netto, Bilka og Føtex.

Organisationsændringerne skal munde ud i at Dansk Supermarked kommer til at forstå kunderne bedre, siger kommunikationsdirektør Finn Lund Andersen:

”De seneste års økonomiske krise har fået forbrugerne til at tænke og handle på en anden måde. Vores nye organisation skal sikre, at vi hurtigere opfanger og reagerer på disse ændringer. Vi begynder derfor selv at lave kundeanalyser i form af eksempelvis samtaler, interviews eller kundepaneler.

Topchefen siger det selv på denne måde:

”Vi ønsker en mere fokuseret organisation, der i højere grad har øje for den hastige udvikling, der sker i kundernes forbrugsmønstre” (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 2 samt Berlingske Business p. 8).

Børsen: Marketing i ny rolle

De organisatoriske ændringer i marketing hos Danske Bank og DSB har nu trukket en artikel i Børsen under overskriften ’Marketing i ny central rolle’.

Hos DSB er marketing blevet centraliseret og lagt under den hidtidige salgsdirektør Niklas Marschall, mens marketing i Danske Bank er splittet op og flyttet ud i forretningsområderne.

I Børsen kommenterer både Bo Sannung, direktør i konsulenthuset SAS Institute og adm.dir. for Google Danmark, Peter Friis, omlægningerne.

Bo Sannung siger til avisen: ”Marketing bliver i dag integreret meget mere i forretningen. Det er helt i tråd med, hvad jeg ser i mange andre forskellige virksomheder – både i Danmark og i udlandet”.

Mens Peter Friis siger, at hvis marketingdirektøren skal være en nøglefigur i direktionerne, kræver det, at han arbejder for helheden og ikke kun fokuserer snævert på sit annoncebudget (Børsen, p. 42).