Dansk Supermarked vil kommunikere mere

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Dansk Supermarkeds topchef vil kommunikere en mere grønnere profil. Vil forbrugerne købe Fritz Hansen Made in Poland, spørger indlægsskriver. Læs også om art directors forventninger til sin løn om 2 år.

Med et sløjt halvårsregnskab, er Per Bank, Dansk Supermarkeds nye topchef ikke tilfreds med omsætningen.

Per Bank vil derfor kommunikere mere til forbrugerne.

Blandt andet vil han fortælle forbrugerne, at Dansk Supermarked har en grøn profil for at øge salget af økologiske varer. Samtidig vil han have gang i onlinehandlen og udvide den eksisterende netbutik bilka.dk.

”Vi gør allerede mange af de rigtige ting, men folk ved ikke, at vi gør dem, så det bliver vi nødt til at tale mere om”, siger Per Bank til Børsen.

Øvrige mærkesager er at afskaffe kø ved kasserne i Bilka og droppe møntlåse på indkøbsvognene, tiltag som han allerede gjorde på sin tidligere arbejdsplads, Tesco, hvor strategien i høj grad handlede om at lytte til kunderne (Børsen, p. 8-9).

Vil vi købe Arne Jacobsen made in Poland?

Fritz Hansen mister den gode fortælling, når de flytter produktionen til Polen. Det skriver Martin Jes Iversen, der er lektor på CBS i et indlæg i Børsen i dag.

Fritz Hansen lever af at sælge tidsløst, ikonisk design, skriver lektoren og fortsætter: ’Danish Design’ bygger på en over hundrede år gammel tradition om kvalitet i grænsefladen mellem kunsthåndværk og industriproduktion. Kan den fortælling hænge sammen med outsourcing af produktionen til et lavtlønsland, spørger han retorisk (Børsen, p. 5).

Branchefolk i medierne

I en artikel om konkurrenceevne og realløn, bliver blandt andet Benjamin Magnussen, art director og 3D artist hos Press Play, en virksomhed i computerspilbranchen, stillet en række spørgsmål om hvordan krisen rammer hans løn:

Hvad har du af forventninger til din løn om to år i forhold til i dag?

”At den stiger. At jeg kan forhandle mig til en bedre løn”.

Men hvordan vil du gøre det, når ledigheden er så høj?

”Jeg er ikke så nem at erstatte – heldigvis. Jeg er privilegeret, fordi jeg igennem min uddannelse kan nogle ting, der er få mennesker i Danmark, der kan”.

Men hvis din arbejdsgiver så henviser til, at krisen kommer til at fortsætte i mange år endnu, hvad vil du så gøre?

”Jeg tror stadig, jeg ville forsøge at forhandle med mit talent, hvis man kan sige det sådan. Desuden arbejder jeg i en virksomhed, hvor man ligesom kan tage flere kasketter på. Og jo flere kasketter, man får taget på, og jo mere ansvar, man tager, jo mere har man også at forhandle med”.

Og hvis det så ikke bliver belønnet, så vil jeg da ikke udelukke, at jeg kunne finde på at lede efter et nyt arbejde. Men overordnet er min taktik at tilegne mig nogle kompetencer og få mere ansvar og så på den måde gøre mig fortjent til en lønstigning” (Børsen, forsiden og p. 19).