Af Peter Engholm 25@mail.dk

Den danske sang havnede nær bunden - men søgninger på mobiltelefoner og tablets? Dér høstede Danmark en flot førsteplads.

Lørdagens Melodi Grand Prix blev en skuffelse for Danmark, hvor Soluna Samay måtte tage til takke med en delt 22. plads ud af 26 nationer i finalen.

“Should’ve known better” hed den danske finalesang, og denne fokus på information kan snildt overføres til den førsteplads, som Danmark fik ved Melodi Grand Prix’et.

Danskerne gik således til den på mobilen under sangkonkurrencen, transmitteret fra Aserbajdjan.

Af alle danske Eurovision-søgninger skete de 54 pct. fra en mobil enhed, hvad enten det var en mobil eller en tablet – og det placerer Danmark på en suveræn førsteplads foran Schweiz, der nåede 45 pct.

40 pct. af de danske søgninger skete via en mobiltelefon, mens de 14 pct. kom fra en tablet.

Det understreger flere ting: At danskerne er gode til at multitaske, at de reagerer spontant på, hvad de ser på tv – og at det tilsyneladende er mere interessant for danskerne at søge på Google end at følge en national melodi-deroute på tv.

Sidstnævnte tendens er ikke kun dansk: Danmark, Norge, Storbritannien og Frankrig er i top 6 på mobilsøgningen, men sluttede alle i bund 6 blandt de 26 finalister ved Melodi Grand Prix.

Ifølge Google er antallet af søgninger på mobilen steget med 50 pct. i forhold til sidste år i de 42 lande, der deltager i konkurrencen.

Se Danmarks vinderplacering på Google blogs om Mobil.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club