Lego har – med udgangspunkt i Bionicle – skabt film over sine produkter, og det er også blevet til en række mindre spots og tv-specials. Nu har koncernen kastet sig over sin første fulde tv-serie, i form af 26 afsnit skabt over Legos Ninjago-univers. Og dansk produceret.
Der har netop været sæson-finale i primetime på de første 13 afsnit af 22 min., og Lego – samt Cartoon Network, der viste Ninjago-afsnittet – kan næppe være mere tilfredse: Afsnittet blev ifølge Nielsen ratings fulgt af 3,340 mio. seere, og dermed toppede det listen for kabel-tv – bl.a. med en million seere flere end et afsnit af South Park.
“Lego sælger merchandise på baggrund af film, og her er det så omvendt: At producenten af legematerialer skaber en tv-serie – et fiktionsunivers på baggrund af produkterne,” siger Erik Wilstrup, producer samt adm. direktør og stifter af Wilfilm.
Wilfilm står bl.a. bag spillefilmene Orla Frøsnapper og Gummi-T, der har premiere i maj. Og Erik Wilstrup har tidligere – for Egmont – produceret en animeret tv-serie for Fisherprice, desuden har han en historie med Lego, der går snart 20 år tilbage.
“Jeg har arbejdet med Lego siden 1994 – primært på reklamefilm, både sammen med Advance og senere direkte med dem. Det bragte mig med i konkurrencen mod bl.a. amerikanske producenter om Ninjago-serien, og det endte med en dansk sejr,” siger Erik Wilstrup.
Dansk skal forstås på den moderne måde, for Ninjago-serien er udviklet og preproduceres i Danmark, hvorefter både Hollywood og Berlin kommer indover – og stemmerne indtales i Canada. Et kinesisk studie er også koblet på processen.
Tilsvarende international er interessen:
“Over 20 lande viser Ninjago-serien, bl.a. Super RTL i Tyskland. Efter sommeren vises så de sidste 13 afsnit i USA,” siger Erik Wilstrup.
De sidste? Kommer der da ikke flere?
“Ikke mig bekendt,” erkender Erik Wilstrup.