Facebook spiller en central rolle i det arabiske forår i Mellemøsten. Men Facebook kan åbenbart også bruges mere kommercielt.
Det Carlsberg-ejede brand, Holsten, har med hjælp fra tre danske bureauer lanceret en Facebook-aktivitet, hvor brugere kan sætte sig ind i jubelscener og sende billederne ud til deres venner. Hvis nogen un drer sig over øl og Mellemøsten, skal det nævnes, at det er alkoholfri øl.
“Vi har tidligere kørt 2 virale online kampagner for Holsten brandet, hvor brugerne har kunnet være med i deres egen film. Begge med flotte resultater og sammenlagt over 300.000 brugergenererede film. Denne gang har vi taget skridtet videre og gået all in på den digitale platform. Vi har lavet en mere social oplevelse gennem et innovativt projekt. At skabe oplevelser for forbrugerne som man har lyst til at dele med andre via digitale medier er strategisk vigtigt for et brand som Holsten, hvor målgruppen hedder 15-24 årige,” siger Brand Manager Anders Øllgaard.
Det er det kreative digitale danske bureau, Konstellation, som sammen står bag ideen, der kører under navnet “Fame frame – Cheering is better with Holsten”. TBWA og OMD I Saudi Arabien har bidraget til kampagnen.
Der er skabt en digital co-creation platform, hvor brugerne kan blive en del af en reklamefilm, ved at deltage i en jubelscene. Med mulighed for mere end 400 forskellige personer i hver film, vil Holsten indtage positionen, som det brand i Mellemøsten man skåler med under slutrunden.
Man kan se en præsentation af kampagnen her og man kan deltage her.
Projektet er en del af en større digital strategi som indeholder en række aktiviteter i 2012. Denne kampagne kører frem til starten af slutrunden, hvorefter den afløses af et nyt involverende initiativ der eksekveres under selve turneringen.