YouTube, der er ejet af Google, er på vej til at blive et markedsføringsredskab, der for alvor vil slå igennem og indkassere reklamekroner hos virksomhederne.
Det mener Googles chef i Danmark, Peter Friis – og det er ikke så underligt, men han støttes op af en storannoncør og af et mediebureau.
”Videoindhold bliver vigtigere og vigtigere, fordi videoforbruget stiger støt. Her tilbyder YouTube den nemmeste, største og mest fleksible platform for videodistribution,” siger hovedansvarlig for Carlsbergs digitale kommunikation og medieproduktion, Jens Jermiin, til Børsen.
Og Martin Ove Rasmussen, adm.dir. i Mindshare, er enig. Han mener, at den danske version af YouTube, der blev lanceret i starten af året, vil flytte kommercielle markedsandele fremover, fra f.eks. traditionelle tv-reklamer.
Ifølge Mindshare-direktøren vil flere annoncører kunne have en fordel i at flytte op til 20 procent af deres budgetter fra tv-annoncering til net-tv (Børsen Mediemarked, p. 4).