Danske Baby genvinder Samsung på nordisk niveau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Opgaven gælder håndteringen af de sociale medier, hvor Samsung har opnået en betydelig fremgang i fans. Men de skal have noget indhold.

Samsung har et meget aktivt forhold til de sociale medier – og hidtil er det på nordisk niveau sket i samarbejde med det danske bureau Baby (tidligere ContentCph), der indgår i In2media gruppen.

Og sådan kommer det til at fortsætte. Samsung har godt nok valgt at udfordre relationen – men beslutningen blev at fortsætte samarbejdet. Og måske ikke så mærkeligt. For det har været en succes. Med fokus på Facebook er Samsung i Norden gået fra at have 80.000 fans til i dag at have +1.100.000 fans.

“Baby tilbød den mest innovative og proaktive løsning for produktionen af ‘always-on indhold’. Vi har arbejdet med dem igennem 2014 og vi var meget glade for at se dem bygge oven på en allerede etableret best-practise med ambitiøse nye mål for 2015,” siger Sebastian Streiffert, der er social media ansvarlig hos Samsung. Han fremhæver videre, at bureauet anlagde en analytisk tilgang til pitchen og løftede deres insights til en solid vision for stærkere performance hos Samsung.

Selvom man kan notere en solid succes i fremgangen af fans på Facebook, så ser man dog succeskriteriet for indsatsen på sociale medier langt bredere.

“Den erfaring, vi har fået i processen med Samsung indtil nu, har været en meget indsigtsfuld rejse. Denne indsigt er rigtig interessant, når vi arbejder med f.eks. Facebook og kan bruges fremadrettet, hvor det ikke kun handler om antallet af fans, men nok så meget om at gøre dialogen relevant og i øjenhøjde,” siger Rikke Østergaard, ansvarlig for ‘Always On Studio’ hos Baby.

Netop ‘Always-on Studio’ er navnet på den produktionsenhed, Baby har etableret med henblik på at lytte, skabe og distribuere indhold på tværs af de sociale medier og communities.

“Det digitale landskab har forandret sig markant de seneste år. Forbrugerne eksponeres på en anden måde i dag, og som annoncør er det afgørende, at man er tilstede, der hvor forbrugerne er. Fra at man tidligere tænkte i kampagner, skal man i dag udkomme hele tiden og på tværs af de mange platforme, hvor forbrugerne er,” siger direktør og partner i Baby, Mads Toft, og fortsætter:

“Det stiller nye krav i forhold til, hvordan man udvikler og tænker indhold, men for dem der tør gå forrest, er der meget at hente. Alt imens de klassiske formater som flow-tv er udfordret, er der i dag kommet endnu større muligheder for annoncørerne, når det drejer sig om at udkomme på platforme som Facebook, Youtube, Instagram etc.”

Han fastslår videre, at det gælder om at skabe digital troværdighed og autoritet. Og om at være tilstede der hvor forbrugerne er på en relevant og interessant måde. Hele tiden!

“Og så handler det selvfølgelig også om at sikre, at tilstedeværelsen skaber forretning og mersalg,” siger Mads Toft.