Danske bands reklamerer for Jack & Jones

Peter Engholm
25@mail.dk

Koncertaktuelle Nick Cave skabte forleden debat for sin musiks medvirken i Jack & Jones-reklamer. Danske bands indgår i endnu tættere samarbejde med tøj-brandet.

Kan musikere tillade sig at sælge ud ved at samarbejde med eksempelvis tøjfirmaer? Ikke nødvendigvis hvis man er en ellers kompromisløs kunster som Nick Cave, men måske hvis man er danske bands.

For nylig kunne Berlingskes musikanmelder Jeppe Krogsgaard Christensen ikke tøjle sin skuffelse over, at idolet – nu eks-idolet – Nick Cave havde givet Jack & Jones tilladelse til at bruge nummeret ”We Real Cool” i Christoper Walken-reklamerne for Premium-brandet.

Måske går det endda: I fredags gav Nick Cave en udsolgt koncert i Falkoner Salen på Frederiksberg – en rost koncert (også i Berlingske – men det var en anden anmelder en Krogsgaard Christensen), og en ny koncert – også udsolgt – følger på lørdag.  

Samtidig indgår danske bands i et endnu tættere samarbejde med Jack & Jones. Det sker i Band Sessions – et koncept, som musikbranding-bureauet Knowtheirname har været med til at udvikle for den danske modevirksomhed.

I Band Sessions optræder nøje udvalgte danske bands optræder med deres egen musik i en professionelt produceret musikvideo. Her er bandet iført tøj fra kollektionen Jack & Jones Vintage Clothing, og videoen – og et tilhørende interview – ses som en del af kollektionens site sammen med de gængse model- og præsentationsfotos.

Foreløbig har bandsene Captain Casanova og Ghost of Belle Starr medvirket i Band Sessions.

”Vores Jack & Jones Vintage Clothing er skabt med tydelige referencer til musikhistorien, særligt til rocken, og Band Sessions er en fed måde at visualisere vores inspiration på en autentisk måde. Desuden kan vi samtidig vise den samme passion for musikerne, som vi har for at skabe vores brand,” siger tekstforfatter og udvikler Morten Stendevad-Nielsen, der er ansvarlig for Brand Identity hos Jack & Jones.

Hos Knowtheirname siger CEO, Rasmus Hamnn, om konceptet:

“I et succesfyldt bandmatch får brandet en lydidentitet og bliver positivt associeret med passionerede musikere, og bandet bliver promoveret med musikvideoen. Jo større artisten, man arbejder sammen med, er, des større er netværket og det potentielle marked selvfølgelig også.”