Af Peter Engholm 25@mail.dk

21 annoncører vandt ved DIA. Dertil kom 2 særpriser: Digital Excellence, der gik til det mest vindende arbejde, og Digital Pioneer, der gik til (bank)manden bag Mobile Pay. Se annoncørlisten her.

Greenpeace og Danske Bank – konstellationen lyder næsten som et element fra du-ved-nok-hvilken kampagne fra selvsamme bank. Men når de to annoncører sættes sammen, skyldes det, at juryen fremhævede begge med særpriser ved Danish Internet Award onsdag aften i Cirkusbygningen i København.

I Danske Banks tilfælde var det desuden mere personen end firmaet, idet årets digitale pioner blev manden bag MobilePay.

Den anden særpris, med det lange navn Krak Media Groups Award for Digital Excellence, gik til Into The Arctic fra Greenpeace, kreeret af Hello Monday.

Arbejdet var løbende blevet vinder-motiveret, så særpris-motivationen fra dir. Jan Vraagaard, Krak Media Group, var kort: Arbejdet har i år vundet flest DIA-kategorier – i hhv. Brand Site, Web Technology og Web Design.

21 annoncører fik priser ved DIA 2014, og efter Greenpeaces tre priser fulgte 6 annoncører med 2 priser hver – se hele listen nedenfor – heriblandt Mobile Pay for Danske Bank.

Og så var der særprisen, Digital Pioneer, der som nævnt mere hyldede personen end annoncøren eller arbejdet. Her vandt Bo Tolstrup Christensen, chefkonsulent i Danske Bank og produktansvarlig for Mobile Pay.

Han fik en del flere ord med på vejen fra juryformand Kim Jong Andersen, der mener, at det kræver en person med ualmindelig stor faglig forståelse og organisatoriske evner at drive et så banebrydende produkt frem i en organisation af bankens størrelse:

”Bo Tolstrup Christensen har har stået i spidsen for et digitalt produkt, som vi ellers konservative danskere har taget til os på rekordtid. Udover at produktet er ualmindeligt godt skruet sammen i både design og funktionalitet, så udmærker det sig ved at være lanceret for alle og ikke kun Danske Banks kunder. Det er både rigtigt og modigt at have truffet dén beslutning, og man kan levende forestille sig, hvilke interne diskussioner, der må have fundet sted på direktionsgangen. Resultaterne taler for sig selv, og i dag er Mobile Pay beviset på, at holdbare digitale produkter utvivlsomt er mere gavnligt for et brands renommé end vidtløftige imagekampagner.”

DIA 2014 – vindere
Annoncør, arbejde, bureau(er)

  • 3  Greenpeace, Into the Arctic, Hello Monday
  • 2  Danske Bank, Mobile Pay, In2media
  • 2  Tivoli, Fra gynger til geotargeting, Magnetix
  • 2  Telenor, Sing in Christmas with Telenor – duet with Robbie, OMD/&Co/Wunderman
  • 2  Carlsberg, #happybeertime, Konstellation
  • 2  Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, Solkampagnen – Skru ned for solen, så skruer vi ned for Fetterlein, Halbye Kaag JWT
  • 2  Ikea, IKEA Catalogue – Showroom at Home, McCann Copenhagen
  • 1  Samsung, Aktivering af Nik & Jay som ambassadører for Galaxy S4, Content Cph/ Starcom/Universal Music
  • 1  GoMacro, GoMacro, Hello Monday
  • 1  MoMa, Magritte: The Mystery of the Ordinary, Hello Monday
  • 1  Lego, The Awesome Alliance, Konstellation
  • 1  Thomas Cook Airlines, Airshoppen, Hello Group/Cph Cloud Company
  • 1  Royal Unibrew, Royalbeer.tv, Stupid Studio
  • 1  Meebook, Meebok, Konform
  • 1  Maersk Drilling, Maersk Drilling Rekruttering, Zupa Recommended
  • 1  Anthon Berg, Generous Upgrader, Robert/Boisen & Like-Minded/Molamil
  • 1  Forsvarets Rekruttering, Træn med Forsvaret, Mediacom/Relationshuset Gekko
  • 1  Novo Nordisk, NovoStream, Cph Cloud Company
  • 1  Leo Pharma, QualityCare, Vertic
  • 1  FC København, En uge med FCK, Spring/Summer
  • 1  Uniqlo, Uniqlo Recipe, Spring/Summer / Projector/SmallGiants/Mobelux/Zammutosound + Basefive + JMI/Packouz + Minsak

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club