Danske Bank brugte bureauhjælp i jagten på meget lille målgruppe

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

450 topdirektører kan synes overskuelig – ikke desto mindre blev der brugt betydelig krudt på at nå dem.

Handling frem for branding har været mantraet i de senere år for Danske Bank. Men det betyder selvfølgelig ikke, at man undlader markedsføring. Og på det seneste har man faktisk brugt en del krudt på at ramme en lille – men eksklusiv målgruppe.

Det gælder 450 CEOs og CFOs i toppen af svensk og norsk erhvervsliv, og til udvikling af indsatsen har man brugt Mediacom Beyond Adveritisng, der er en del af Danske Banks mediabureau, Mediacom.

Midt i en tid, hvor direkte markedsføring langt overvejende har antaget digitale skikkelser, så giver kampagnen mindelser om klassiske DM-kampagner for ikke ret mange år siden.

For at tiltrække de travle erhvervslederes opmærksomhed fik hver leder tilsendt en personaliseret udgave af henholdsvis Dagens Industri i Sverige og Finansavisen i Norge. Det redaktionelle indhold i aviserne var identisk med udgaverne i resten af landet, men i fire centrale helsidesannoncer henvendte Danske Bank sig med navns nævnelse til den individuelle læser.

Samtidig var al øvrig annonceplads i hver af de 450 personaliserede aviser helliget Danske Bank Business.

Foruden avisen fik hver erhvervsleder senere i forløbet tilsendt en specialdesignet tablet med en personlig hilsen fra Danske Banks direktør i det pågældende land.

Afslutningsvis modtog de et skræddersyet digitalt website med relevante informationer og artikler udvalgt af deres potentielle personlige rådgiver. Indholdet blev udvalgt med udgangspunkt i CEO’ens LinkedIn-profil, interesseområder og branche og indeholdt også en præsentation af deres potentielle rådgiver og kundeteam.

”Danske Bank kom til os med et ønske om at være proaktive overfor potentielle svenske og norske kunder. For at overbevise kunder, der ofte er tilfredse med deres eksisterende bank, om et skifte, var vi nødt til at gøre noget ekstraordinært, der demonstrerede stort engagement og interesse i kunderne på et meget nært og personligt plan,” siger Rasmus Fisker, Content & Strategy Director, MediaCom Beyond Advertising

Kampagnen blev eksekveret i løbet af september og oktober måned. Selvom de endelige resultater stadig afventes, kan der allerede nu konstateres en målbar effekt.

Siden kampagnen løb af stablen, har Danske Bank oplevet en hit rate for mødeindkaldelser på 20%, hvilket ligger markant højere end hidtidige kampagner. Derudover har konverteringsraten til at blive kunde i banken rundet de 10%, hvilket er højt i forhold til hvor kompleks processen er for at skifte bank.

”Med den her kampagne vil vi gerne vise, at vi har forståelse for hver enkelt erhvervskundes behov og interesser. Udfordringen er at fange deres opmærksomhed og få dem til at lytte til os. Vi ved, at vi med engagerede medarbejdere og stor viden om vores kunder kan bygge en stærk bro mellem bankforretningen og deres virksomhedsdrift”, siger Anders Møller Sørensen, Head of Sales Activities, Danske Bank Business.