Man har et standpunkt, til man har et nyt. For to dage siden fortalte Camilla Dahl Hansen, der er chef for corporate branding i Danske Banks Group Communications, at man holdt fast i kampagnen men ændrede på timingen og ville gå hurtigere i gang med at være mere konkrete på New Standards.
Samtidig forsvarede hun anvendelsen af det meget omdiskuterede Occupy-billede, selvom hun beklagede, at det havde stødt nogen.
Nu har man så fortrudt. Danske Bank har meddelt, at man nu stopper brugen af billedet.
På bankens Facebookside hedder det:
“Mange har kritiseret, at vi har brugt billeder, der forestiller ”Occupy Wall Street”-bevægelsen i vores nye kampagne. Derfor har vi i dag besluttet at fjerne billederne fra kampagnen. Det har ikke været vores hensigt at støde nogen, men at vise, at verden forandrer sig, og vi forandrer os med den. Vi har kun benyttet billederne for at illustrere den kritik, som har været rettet mod bankerne efter finanskrisen.”
Det har udløst mange kommentarer – og bestemt ikke kritiske over for Danske Bank alle sammen. Faktisk er der en del, der bakker op. F.eks. lyder en kommentar:
“De kunder som har sympati med occupy kan da skifte bank.. Det er jo de kunder som i ikke tjener på alligevel.”
Og en anden:
“Det var dog træls for det er da vildt fedt med en bank der tør tage stilling og se på verden med andre øjne så ikke for min skyld da.”
Kommunikationsdirektør Eva Hald skriver i en mail til Ritzau:
“Vi har i dag besluttet at fjerne den del af vores reklamekampagne, der viser billeder, der forestiller Occupy Wall Street-bevægelsen. Det gør vi, fordi vi har fået en del negative reaktioner fra folk, der mener, vi misbruger Occupy-navnet.”
Desuden vil banken nu invitere til dialog med Occupy.
“Det har ikke været intentionen, og det beklager vi. Vi inviterer derfor repræsentanter fra Occupy-bevægelsen til dialog.”
Der florerer nu også satiriske kommentarer til Danske Banks reklamer på Youtube. Som f.eks. denne:
https://www.youtube.com/watch?v=oKofKJdUcEs