Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Det blot to år gamle "Stå Stærkere" bliver nu skrottet - og samtidig har banken valgt et bureau til en central rolle fremadrettet på den overordnede branding. Landsholds-sponsoratet fastholdes.

Danske Banks samarbejde med Mensch begyndte som et projekt. Men nu bliver det til et fast samarbejde.

Mensch er fremover at betragte som Danske Bank-brandets overordnede bureau, der skal hjælpe banken med at kommunikere den nye strategi, som ordførende direktør, Eivind Kolding, i dag præsenterede på et pressemøde i hovedsædet i hjertet af København.

Første skud i bøssen bliver affyret den 15. november, hvor Danske Bank får samme navn i alle de nordeuropæiske lande, hvor banken er tilstede. Den dag lanceres en ny kampagne, der bliver massiv, og som samtidig introducerer et nyt slogan.

Banken har nemlig valgt at sige farvel til “Stå Stærkere” – og goddag til “New Standards”.

Altså Danske Bank – nu på engelsk.

“Det hænger bl.a. sammen med, at vi helt i tråd med vores nye strategi og beslutningen om at indføre en fælles identitet i alle lande gerne vil opleves som en mere international bank,” siger Camilla Dahl Hansen, der er chef for corporate branding i Group Communications og fortsætter:

“Vi har selvfølgelig testet det, og det har vist sig, at det ikke udgjorde et problem. Faktisk var der en overvægt at folk, der synes, det var en god ide. Men der ligger selvfølgelig en stor opgave herfra i over tid at få fortalt historien, så sloganet derved kommer til live og kommer til at fungere som vi ønsker det. Det er en rejse, vi er på, som vi blot lige nu har startet.”

Også Eivind Kolding lagde i sin præsentation vægt på, at det er en rejse, banken har indledt – en rejse med klare mål om øget kundetilfredshed og øget indtjening, samt en lang række opgaver, der skal løses over de næste tre år for at nå målet.

En af opgaverne handler om at genskabe den tillid, som både finans-sektoren og Danske Bank har mistet noget af gennem finanskrisen. Samtidig listede han en række forhold op, som skaber store forandringer for bankdrift – og kræver nye standarder for f.eks. kundefokus, rådgivning, digitalisering samt åbenhed og ansvarlighed.

Formuleret i den nye reklamefilm som “A new normal demands new standards”.

I øvrigt en film, som rummer en række billedsekvenser, der er usædvanlige i en bank-film.

“De skildrer virkeligheden – den virkelighed, som en bank som vores skal agere i, og som påvirker os alle,” siger Camilla Dahl Hansen.

Kampagnen lancerer det nye fælles navn i alle lande – senere bliver opgaven så at folde platformen ud, så den bliver mere konkret og kan fungere som overligger for markedsføringen af produkter i både lande og forretningsenheder.

Men herefter bliver det op til marketingafdelingerne i de enkelte forretningsenheder at bringe stafetten videre – og det behøver ikke være med Mensch.

“Det er besluttet, at Mensch skal spille en central rolle på den rejse, vi nu starter – d.v.s. at Mensch får en central rolle for os i Group Communications. Men vi kommer også til at anvende andre bureauer, og hvad angår forretningsenhederne, så er der ikke truffet beslutninger om, hvem der skal hjælpe her,” siger Camilla Dahl Hansen.

Danske Bank samarbejder på nuværende tidspunkt med bl.a. Zupa Recommended og Kunde & Co samt med specialiserede bureauer som In2media og designbureauet Loop, der har hjulpet med forskellige dele af etableringen af den nye organisation.

Danske Bank skifter dog ikke grundlæggende design-stil – men bruger dele af guidelines, der ikke tidligere har været anvendt så aktivt.

Med det nye slogan siger Danske Bank farvel til det ellers kun to år gamle Stå Stærkere, der blev udviklet sammen med Saatchi & Saatchi, men som aldrig rigtig blev bragt til live.

“Der sker store forandringer i banken, og vi skal arbejde med en ny strategi, der indebærer, at vi skal have en fælles identitet på tværs af lande. Her har det været et spørgsmål om at finde et slogan, der både kan fungere på tværs af grænser og sprog – samt afspejle strategien,” siger Camilla Dahl Hansen.

Stå Stærkere har bl.a. været anvendt aktivt i forbindelse med Danske Banks sponsorat af fodboldlandsholdet.

“Det sponsorat ser vi som et aktiv og holder derfor fast i det. Men selvfølgelig skal vi i gang med at finde ud af, hvordan vi skal anvende det under den nye platform,” siger Camilla Dahl Hansen.

Filmen kan ses på denne side. Musikken er Intro fra engelske The xx.

Kommentarer

  1. Tja, øh, bum-bum …. men kunne det ikke lige så godt være en film for ret meget andet? En avis måske?

    Er der særlig megen relation til bank i den?

  2. Nyt bureau, nyt pay-off, ny strategi, ny identitet. Det lyder dyrt alt sammen.

    Tænker umiddelbart at Danske Bank ville være bedre tjent med at investere i optimering af produktet, samt bruger- og serviceoplevelsen på tværs af egne kontaktpunkter.

    I stedet investerer man i endnu et luftigt branding budskab som efter al sandsynlighed bare bliver pushet afsted mod kunder og potentielle kunder med et massivt traditionelt medietryk.

    Så gammeldags at tro at et nyt pay-off kan ændre noget som helst.

  3. Det er en bank der er i meget store problemer og ingen “ny” bull shit identitet kan redde den. Når man låner danskernes penge i nationalbanken til 0,- kr og låner dem ud til de sammen mennesker for , hold nu fast, 19% på en kassekredit….så har man et meget stort problem……………..

  4. Tak skæbne. Det er svulstigt. Både film og payoff. De har vel ganske enkelt indrykket mood filmen. Kvalmende.
    Jeg vil give TH og de andre kommentatorer ret.
    Det ligner noget for BBC og det ville nok være smartere med at skabe noget bedre og mere relevant virkelighed for deres kunder.

  5. ’Normal’ er en betegnelse for en standard. Så budskabet er altså: ”En ny standard kræver en ny standard”. Vrøvl ind, vrøvl ud.

    Men the XX er da bestemt et fedt band …

  6. Fedt at en bank forholder sig til den omverden, vi allesammen er en del. Lækkert for øjet, stimulerende for intellektet!

  7. Efter ordlyden i denne kommentarliste tolker jeg indlæggene i retningen af, at de såkaldte kommentatorer savner en folkelig dansk bank, hvor alle er på fornavn med rådgiveren og kontanterne ligger i en boks af Franz Jäger. Vågn op!

    Jeg synes Danske Bank med deres nye payoff og strategi har sat jeg ambitiøse mål og det er de også tvunget til i forhold til konkurrenterne. At aligne et brand på tværs af markeder og nationaliteter, er ikke noget der sker over natten. Danmark er et lille land, når man ønsker at være med i toppen i norden, så mon ikke dette også er afspejlet i den nye strategi?

    Danske Bank har da om nogen investeret i produkter, der øger serviceoplevelsen – specielt indenfor det digitale. Her er de langt foran konkurrenterne.

    Jeg hilser det nye payoff velkommen, men der er først nu det skal cementeres i hele organisationen og i sidste ende i kundens opfattelse af brandet.

    frank – låne til 0,-… Tag lige og læs lidt på lektien…

  8. It’s damned hard not to read “A new normal demands new standards” as a way of giving customers the finger. Who didn’t get the irony, I wonder?

  9. “A new normal” (= “permanent crisis”) “demands new standards” (= “means we just can’t help you any more”).

  10. “Teste et slogan”… fnis!

    Måske man bare skulle have prøvet at leve op til “Stå stærkere.”

  11. Elegant eksekvering, der tager afsæt i den virkelige verden m, æstetisk/alvorlig eftertanke for den enkelte modtager… – Smukt og modigt at se en “lav interesse” makedsdleder indtage den position.

  12. What a hot mess! I despised that pile-of-poo-film from start to finish. Tis a non-sensical collage of other people’s idea masked as idealisation. As a highly satisfied Danske Bank customer, I will be ringing up Nordea on Monday. Furthermore, as a lesbian, double-amputee Occupier of Chinese descent, I find this spot sets ”New Standards” in crass commercial pandering. That film is a bowel movement. A hipster’s: wetdream.

    But kudos for getting a rise out of me!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club