Danske bank får nyt slogan – det bliver på engelsk

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det blot to år gamle “Stå Stærkere” bliver nu skrottet – og samtidig har banken valgt et bureau til en central rolle fremadrettet på den overordnede branding. Landsholds-sponsoratet fastholdes.

Danske Banks samarbejde med Mensch begyndte som et projekt. Men nu bliver det til et fast samarbejde.

Mensch er fremover at betragte som Danske Bank-brandets overordnede bureau, der skal hjælpe banken med at kommunikere den nye strategi, som ordførende direktør, Eivind Kolding, i dag præsenterede på et pressemøde i hovedsædet i hjertet af København.

Første skud i bøssen bliver affyret den 15. november, hvor Danske Bank får samme navn i alle de nordeuropæiske lande, hvor banken er tilstede. Den dag lanceres en ny kampagne, der bliver massiv, og som samtidig introducerer et nyt slogan.

Banken har nemlig valgt at sige farvel til “Stå Stærkere” – og goddag til “New Standards”.

Altså Danske Bank – nu på engelsk.

“Det hænger bl.a. sammen med, at vi helt i tråd med vores nye strategi og beslutningen om at indføre en fælles identitet i alle lande gerne vil opleves som en mere international bank,” siger Camilla Dahl Hansen, der er chef for corporate branding i Group Communications og fortsætter:

“Vi har selvfølgelig testet det, og det har vist sig, at det ikke udgjorde et problem. Faktisk var der en overvægt at folk, der synes, det var en god ide. Men der ligger selvfølgelig en stor opgave herfra i over tid at få fortalt historien, så sloganet derved kommer til live og kommer til at fungere som vi ønsker det. Det er en rejse, vi er på, som vi blot lige nu har startet.”

Også Eivind Kolding lagde i sin præsentation vægt på, at det er en rejse, banken har indledt – en rejse med klare mål om øget kundetilfredshed og øget indtjening, samt en lang række opgaver, der skal løses over de næste tre år for at nå målet.

En af opgaverne handler om at genskabe den tillid, som både finans-sektoren og Danske Bank har mistet noget af gennem finanskrisen. Samtidig listede han en række forhold op, som skaber store forandringer for bankdrift – og kræver nye standarder for f.eks. kundefokus, rådgivning, digitalisering samt åbenhed og ansvarlighed.

Formuleret i den nye reklamefilm som “A new normal demands new standards”.

I øvrigt en film, som rummer en række billedsekvenser, der er usædvanlige i en bank-film.

“De skildrer virkeligheden – den virkelighed, som en bank som vores skal agere i, og som påvirker os alle,” siger Camilla Dahl Hansen.

Kampagnen lancerer det nye fælles navn i alle lande – senere bliver opgaven så at folde platformen ud, så den bliver mere konkret og kan fungere som overligger for markedsføringen af produkter i både lande og forretningsenheder.

Men herefter bliver det op til marketingafdelingerne i de enkelte forretningsenheder at bringe stafetten videre – og det behøver ikke være med Mensch.

“Det er besluttet, at Mensch skal spille en central rolle på den rejse, vi nu starter – d.v.s. at Mensch får en central rolle for os i Group Communications. Men vi kommer også til at anvende andre bureauer, og hvad angår forretningsenhederne, så er der ikke truffet beslutninger om, hvem der skal hjælpe her,” siger Camilla Dahl Hansen.

Danske Bank samarbejder på nuværende tidspunkt med bl.a. Zupa Recommended og Kunde & Co samt med specialiserede bureauer som In2media og designbureauet Loop, der har hjulpet med forskellige dele af etableringen af den nye organisation.

Danske Bank skifter dog ikke grundlæggende design-stil – men bruger dele af guidelines, der ikke tidligere har været anvendt så aktivt.

Med det nye slogan siger Danske Bank farvel til det ellers kun to år gamle Stå Stærkere, der blev udviklet sammen med Saatchi & Saatchi, men som aldrig rigtig blev bragt til live.

“Der sker store forandringer i banken, og vi skal arbejde med en ny strategi, der indebærer, at vi skal have en fælles identitet på tværs af lande. Her har det været et spørgsmål om at finde et slogan, der både kan fungere på tværs af grænser og sprog – samt afspejle strategien,” siger Camilla Dahl Hansen.

Stå Stærkere har bl.a. været anvendt aktivt i forbindelse med Danske Banks sponsorat af fodboldlandsholdet.

“Det sponsorat ser vi som et aktiv og holder derfor fast i det. Men selvfølgelig skal vi i gang med at finde ud af, hvordan vi skal anvende det under den nye platform,” siger Camilla Dahl Hansen.

Filmen kan ses på denne side. Musikken er Intro fra engelske The xx.