Danske Bank får igen tæsk i medierne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Danske Banks reklamer huskes bedst. Men banken er igen-igen dårligst på kundetilfredshed og loyalitet.

Danske Bank får nogle ordentlige nogle på sinkadusen både i dag i Berlingske og i lørdags i Jyllands-Posten.

To undersøgelser fra henholdsvis Loyalty Group og Voxmeter viser, at Danske Bank ligger i bunden når det gælder kundeloyalitet, kundetilfredshed og konkurrenceevne.

I Jyllands-Posten kan man ligefrem læse, at hvis Danske Bank ikke var en bank, men et mobilselskab eller en bilimportør, var virksomheden direkte på vej mod en konkurs:

”Vi ser generelt ikke andre virksomheder i andre brancher score så dårlige karakterer som tilfældet er med Danske Bank. Hvis vi befandt os i en anden branche, ville den snart løbe tør for kunder”, siger Christian Stjer, direktør i CEM Institute – Voxmeter, der står bag analysen blandt mere end 13.000 danskere.

Danske Bank ligger i Voxmeters undersøgelse dårligst på følgende tre kriterier: Hvor  mange kunder, der vil blive som kunde et år mere; hvor tilfreds man er med bankens service og ydelser; hvilken bank, der er bedst.

Loyalty Groups undersøgelse, der beskrives i Berlingske, er gennemført blandt 4.600 privatkunder i august. Her er Danske Bank bundskraberen på tilfredse kunder og opfattelsen af konkurrenceevne.

Mikkel Korntved, der er adm.dir. i Loyalty Group, siger til Berlingske, at Danske Bank har oplevet en accelererende tilbagegang.

Det kan Tonny Thierry Andersen, Danske Banks privatkundechef, Tonny Thierry Andersen ikke nikke genkendende til.

Han skriver i en mail til Berlingske, at bankens egne og andre målinger viser, at kundetilfredsheden er steget siden 2009.

Også  i juni og januar i år, skrev henholdsvis Børsen og Jyllands-Posten, om undersøgelser fra Loyalty Group og Reputation Institute, der viste, at Danske Bank havde det dårligste image.

Heller ikke dengang  kunne Tonny Thierry Andersen genkende billedet. Dengang fremhævede han analyser fra Epsi, Aalund og egne interne målinger der viste, at ’det går i den rigtige retning, og vi forbedrer os på image og kundetilfredshed i forhold til hovedparten af bankerne’.

Christian Stjer, der er direktør i CEM Institute – Voxmeter,  opfordrer banken til at kigge indad:

”Det nytter ikke noget at bruge 400 mio. kroner på reklamer i den situation, Danske Bank står i. Man er nødt til at kigge indad og bruge alle midler på at få løst udfordringen med egne kunder”.

Men Danske Banks marketingafdeling kan dog glæde sig over, at danskerne husker bankens reklamer bedre end reklamer fra Nordea og Jyske Bank (Jyllands-Posten ErhvervWeekend, lørdag, p. 12-13 og Berlingske Business, forside og p. 4).