Danske Bank har valgt nyt dialog-bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Tre bureauer har dystet om budgettet – og resultatet blev en ikke helt uventet vinder.

Digital og dialog er to marketingdiscipliner, der om nogen smelter sammen i disse år. På den baggrund kan man således ikke sige, at det er overraskende, at Danske Bank nu har valgt Zupa som sit nye dialog-bureau.

Zupa har sit udspring som web-bureau men oprustede i 2010 med etableringen af Zupa Direct med den velkendte dialog-mand, Per Lobedanz i spidsen. Og etableringen af Zupa Direct har været vigtig i relation til konkurrencen om Danske Bank.

“Danske Bank møder sine kunder på et langt bredere sæt af kontaktpunkter i forhold til tidligere. Derfor er det helt naturligt, at vores arbejde med dialog skal tænkes meget mere holistisk. Men når det er sagt, så ville vi ikke kunne vælge et rent digitalt bureau til opgaven. Brevet og den klassiske dialog-kampagne eksisterer fortsat, og derfor skal vore samarbejdspartner også besidde disse kompetencer,” siger International Brand Manager og konstitueret 1:1 chef i Group Marketing, Camilla Dahl Hansen.

Det er hende, som i spidsen for en tre-mands-gruppe har gennemført konkurrencen og peget på Zupa som vinderen.

“Efter introduktionsmøder med seks bureauer, valgte vi at fortsætte dialogen med tre. Disse blev stillet en konkret opgave med udgangspunkt i et af koncernens forretningsområder. Vi modtog tre imponerende oplæg med kvalificerede tanker og gennemarbejdede tilgange til 1:1 aktiviteter. Og jeg mener virkelig, at niveauet var imponerende,” siger CamilIa Dahl Hansen og fortsætter:

“I sidste ende var Zupa Directs oplæg det stærkeste. Kombinationen af deres dialog- og digitale kompetencer og ikke mindst deres evne til at eksekvere ned gennem hele salgstragten imponerede os, derfor blev de vinder af konkurrencen.”

Zupa er i forvejen Danske Banks online-bureau, men dette har ikke spillet nogen rolle i udvælgelsen.

“Selvfølgelig giver det dem et kendskab til banken. Men der er tale om andre mennesker på begge sider af bordet, og når det gælder dialog, så tænker vi anderledes end online-folk. Der er defineret en opgave og opstillet en række konkrete krav, som man har skullet byde ind på. Og i sidste ende skullet overbevise os, som arbejder med det i det daglige, om at man er den rigtige leverandør,” siger Camilla Dahl Hansen.

Danske Bank har ikke oplyst, hvilke bureauer, der har deltaget. Men så vidt Bureaubiz erfarer, så har Zupa været oppe mod Magnetix og Ogilvy.