Danske Bank-kampagne beskyldes for at være usand

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Manden i ‘Vores mand i Sao Paolo’ er ikke ansat i Danske Bank. Det er falsk varedeklaration, mener finansrådgiver.

Danske Bank er meget i medierne, og det er – desværre for banken – ofte ikke for det positive.

Så sent som i lørdags og i mandags blev to undersøgelser, der viste Danske Bank-kunders utilfredshed og mangel på loyalitet, bragt i henholdsvis Berlingske og Jyllands-Posten.

I dag bringer Jyllands-Posten så en historie, hvor Danske Bank beskyldes for at markedsføre sig med falsk varedeklaration.

Det er reklamerne, der omhandler ’Vores mand’ i henholdsvis Sao Paulo, Boston og Hongkong (som er en kvinde), som Kim Valentin fra Finanshuset Fredensborg, mener er vildledende.

Det viser sig nemlig, at ’vores mand’ ikke er ansat i Danske Bank. De er købt ind til nogle opgaver af banken, men er ansat i investeringshuse i de pågældende lande.

”Det betyder, at den viden, som jeg troede, at Danske Bank delte eksklusivt med sine kunder, også ryger ud til rigtig mange andre i markedet. Dermed markedsfører man sig med en falsk varedeklaration. Det er måske lovligt, men det beviser også, at der er for lidt som bankerne skal leve op til, når de markedsfører sig”, siger Kim Valentin til Jyllands-Posten.

Thomas Mitchell, der er direktør i Danske Invest, mener at markedsføringen er fuldstændig fair:

”Det her er vores mand. Ham har vi købt til at passe på pengene. Det er porteføljerådgivere, som vi har købt, fordi vi mener, at de er dygtige og er eksperter på deres områder. Når vi kommer uden for Europa, må vi erkende, at vores egne folk fra Danske Capital ikke er gode nok. Derfor har vi udliciteret porteføljerne på fremmede kontinenter til de bedste finanshuse fra hele verden”.

Julie Galbo, vicedirektør i Finanstilsynet, der overvåger markedsføringen af investeringsforeninger, siger i en generel kommentar:

”Det er i orden, at en investeringsforening køber rådgivningsydelser ude i byen, men det er selvfølgelig også vigtigt, at den tekst, der er i annoncen er retvisende” (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 2).