Danske Bank lider fortsat i imageundersøgelse

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at McDonalds og Danske Bank får tærsk i ny image-undersøgelse. At kvinder svigter Lidl. Om Per Pedersen, der fortæller hvilke bureauer, der klarer sig godt i USA. Samt om ny portal, der gør det lettere at fortælle historier med billeder og video.

Børsen udråber McDonald’s som den helt store taber i den årlige imageundersøgelse fra Reputation Institute, hvor de 40 største virksomheders image måles.

McDonald’s er røget fra 35. pladsen til den næstsidste plads som nummer 39 og det er den største procentuelle tilbagegang på listen 

Og så har McDonald’s ikke engang gjort noget galt, mener adm.dir. i Reputation Institute, Henrik Strøier:

“McDonald’s gør det som virksomhed ret godt, men de er symbol på noget, der ikke rammer tidens livsstil. Vi skal alle sammen gå til crossfit og løbe ironmans og ingen vil indrømme, at de går på McDonald’s”.

Til gengæld har Danske Bank, som er faldet fra en 25. plads til en 29. plads, gjort noget galt.

Før finanskrisen kørte Danske Bank en kampagne under mottoet ‘Gør det du er bedst til – det gør vi’. Den skulle gøre danskerne opmærksomme på bankens kvaliteter.

Men det endte med at få den modsatte effekt.

“Det var en bastant udmelding. Når det så viser sig, at banken ikke rigtigt har styr på det og investeringerne i Baltikum, Finland og Irland ikke var så fantastiske, som man troede, så kommer det retur og rammer”, siger Henrik Strøier til Børsen.

Han mener, at der måske var for meget arrogance inden over og den senere kampagne, hvor Danske Bank inviterede brugerne til at dele deres meninger om banken, ser han som en undskyldning og invitation til dialog.

To af de andre store banker har fremgang: Jyske Bank er ny på listen og er rykket direkte ind på en 24. plads, mens Nordea er rykket fra en 23. plads til en 19. plads.

Vestas er ligesom McDonald’s og Danske Bank rykket nedad. Nemlig fra en 13. plads til en 15. plads. Også DSB ryger nedad – fra en 31. plads til en 37. plads.

Og hvem ligger så i toppen?

Det gør Lego – igen – og de har endda forbedret deres image. De andre virksomheder i toppen er Google, B&O, Danfoss og Grundfos.

At lige præcis de virksomheder ligger i toppen er ikke en tilfældighed:

“De fem største virksomheder er alle veldrevne og topprofessionelle virksomheder. B&O har haft en række problemer, men de er stadigvæk et stærkt brand i mange danskeres bevidsthed”, mener Henrik Strøier (Børsen, p. 33).

Kvinderne svigter Lidl

55 procent af kunderne i Lidl er mænd. Årsagen er ifølge adm.dir. Finn Tang, at Lidl har haft flest tilbud rettet mod mænd, fordi det er nemmere at finde varer som værktøj og udstyr til biler, som slår igennem på tværs af Europa.

Nu vil Lidl så forsøge at tiltrække kvinder med et bredere produktsortiment og butiksbagt brød, da de godt er klar over, at kvinder står for 80 procent af en families indkøbsbeslutninger (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 2).

Reklamevækst i USA: Globale bureauer klarer sig godt.

Danske Per Pedersen, der er Global Executive Creative Director hos Grey i New York bliver interviewet af Børsen i anledning af en rapport, der viser, at omsætningsvæksten i reklamebranchen i USA var på 7,9 procent i 2011.

Han fortæller, at også Grey i New York oplever stor fremgang og selvom de har ansat omkring 400 de seneste to år, forventer de at hyre endnu 100.

Ifølge Per Pedersen klarer de bureauer sig godt, som kan tilbyde et globalt netværk og et kreativt produkt, der forener det kreative og det konventionelle, leverer en integreret tankegang og det bedste fra begge verdener.

“Kunderne vil have effekt og de vil have løsninger, der kan fungere på alle platforme og i alle dele af verden”, siger Per Pedersen til Børsen (Børsen, p. 36-37).

Portal der gør det lettere at fortælle historier med billeder

Fotografer, filmfolk, grafiske designere, konsulenter inden for marketing og PR og andre kreative folk får snart en portal med værktøjer til produktion af lyd, video, tekst og billeder.

Det er Bjarke Myrthu, der med virksomheden Storyplant.com, vil skabe et redskab til kreative mennesker, der vil fortælle historier med billeder og video, men spare dem for en masse arbejde med teknik og redigering og give dem mulighed for at fokusere på indhold.

Han ved selv, som journalist hvor meget tid man skal bruge på at tilegne sig viden om video- og billedredigering, hvis man vil lave et ordentligt produkt.

“Kodeordet er interaktivitet. I stedet for at bladre i et magasin fra A til Å eller se en film fra start til slut, er der knapper, man kan trykke på undervejs. Det kan være et kort, en tidslinje eller andet. Brugerne bygger altså en slags hybrider mellem magasiner, film og spil (Berlingske Business Innovation, p. 13).