Danske Bank omorganiserer marketing

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Den nye organisation indebærer bl.a., at al massekommunikation samles hos brandingchefen, Camilla Dahl Hansen.

Primært stabsfunktionerne måtte i sidste uge lægge ryg til de 250 afskedigelser, Danske Bank foretog.

I kommunikation og markedsføring var det dog i højere grad en ny organisation, som var den større historie.

Rygterne vil vide, at fyringsrunden kostede fire medarbejdere jobbet, men det er ikke noget, Danske Bank vil kommentere på. Der kan f.eks. også være tale om, at ledige stillinger ikke genbesættes, men det er et faktum, at der er blevet færre i Group Marketing & Communication – og at det er en af årsagerne til den nye organisation.

Det primære er, at kommunikation og marketing samles. En stor del af markedsførings-budgettet har ligget under Forretningsudvikling, mens f.eks. branding blev håndteret i Group Communication af Camilla Dahl Hansen.

Hun får nu suppleret branding-ansvaret med opgaven at håndtere al massemarkedsføring i Danske Bank.

Inden for Privatkunder havde Trine Ahrenkiel ansvaret for kommunikation, mens Carsten Elmose havde ansvaret for marketing. Dette samles nu under Trine Ahrenkiel, mens Carsten Elmose rykker til et job i Danica, hvor han får ansvar for afdelingen: Kundetilfredshed, marketing og salgskoncepter.

Inden for BtB vil Anders Klinkby fortsat stå for kommunikation, mens Klavs Hjort står for afdelingen “Sales, Channels and Analytics” – men de kommer til at rykke tættere sammen.

Sammenlægningen af funktionerne indebærer, at Camilla Dahl Hansen håndterer massemarkedsføring, mens dialog, online og mere specialiserede marketing-opgaver håndteres i forretningsenhederne.

“Der er to primære årsager til denne ændring af organisationen. Dels vil vi skabe et stærkere fælles fundament for vores kommunikation og markedsføring. Og dels vil vi søge synergier og en mere effektiv drift i lyset af, at vi er blevet færre i afdelingen,” siger Anne Melchiorsen, der er konstitueret som chef for Group Marketing & Communication.

Danske Bank har ansat Codans kommunikationsdirektør, Jeanette Fangel Løgstrup, som ny chef for den samlede afdeling, men hun er ikke tiltrådt endnu.

Desuden har bankens nye topchef, Thomas Borgen, givet en markant udmelding om, at det er slut med image-markedsføring.

Endelig var det også fremme før sommerferien, at Danske Bank overvejer sine bureau-relationer. Her er der fortsat ikke nyt at berette.