Der er nok nogen, der ikke vil være overrasket over, at Danske Banks kommunikationsdirektør, Eva Hald, stopper. Hun har trods alt været øverst ansvarlige for adskillige mislykkede indsatser – som f.eks. New Standards-kampagnen i efteråret og lanceringen af det nye kundeprogram.
Desuden har topchefen Eivind Kolding hentet Burson Marsteller direktøren, Kim Larsen, ind som sin personlige kommunikationsrådgiver.
På den anden side kommer hendes afgang midt i en bureau-konkurrence, som Danske Bank har sat i gang. I pressemeddelelsen fremføres det, at banken nu skal på jagt efter “en afløser med stærke kompetencer og erfaring inden for branding og markedsføring.”
Selvom Eva Hald havde ansvaret for både markedsføring og kommunikation, kan der dog ikke lægges nogen tolkninger ind på den formulering, oplyser bankens pressechef, Kenni Leth. Ledelsen er først nu i gang med at lave en stillingsbeskrivelse som grundlag for søgeprocessen.
Men det ligger fast, at man skal have en profil med forstand på markedsførings – men altså også en ny chef, som kan risikere ikke at have haft nogen indflydelse på et helt nyt bureauvalg. Kommentaren her lyder:
“Konkurrencen fortsætter uanfægtet af dette og vi mødes med bureauerne som planlagt.”
Kenni Leth kommer dog med den tilføjelse, at “der ikke er meldt nogen deadline ud for, hvornår konkurrencen skal være færdig.”
Eva Hald har været i Danske Bank i ca. fire år og fratræder med udgangen af juni og siger i en pressemeddelelse:
”Det har været tre et halvt udfordrende, hektiske og spændende år, hvor banken har været igennem et væld af forandringer og omdrejningspunkt for ekstremt meget opmærksomhed. Der er ingen tvivl om, at der stadig er en stor kommunikationsopgave, der skal løses, men efter svære overvejelser har jeg besluttet at overlade ansvaret til nye kræfter for at prøve noget nyt.”
Indtil en afløser er fundet vil Head of Corporate Affairs, Anne Søgaard Melchiorsen, og Kim Larsen lede afdelingen, der har ansvaret for bankens samlede kommunikations- og markedsføringsindsats.