Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Opdateret med Joachim Rubow: 10 års markant samarbejde med &Co stopper - som resultat af en fælles beslutning. Danske Banks nye bureau skal også håndtere Realkredit Danmark.

Saatchi & Saatchi er blevet vinderen i et markant og opsigtsvækkende bureauskifte. Danske Bank og &Co har efter 10 års samarbejde i fællesskab valgt at stoppe samarbejdet. I stedet har Danske Bank placeret markedsføringen hos Saatchi.

Samtidig har bureauet også vundet Realkredit Danmark, som tidligere har ligget hos Robert/Boisen & Likeminded men dog ikke gjort meget væsen af sig i lang tid. Der kommer dog til at ske ting igen på brandet, men marketingdirektør Joachim Rubow ønsker ikke at gå i detaljer med planerne – eller om, hvordan valget af Saatchi til begge brands er sket.

Såvidt Bureaubiz erfarer er Realkredit Danmark vundet i en bureaukonkurrence, mens Danske Banks skifte ser ud til at være et resultat af sonderinger.

Danske Bank og &Co begrunder i en fælles udtalelse skilsmissen. Heri siger Joachim Rubow:

“Vi har været glade for samarbejdet, der har skabt nogle rigtig gode resultater – både i medgang og modgang. Efter 10 år er begge parter nu enige om, at det er tid til at bevæge os videre. Det har været et lykkeligt samarbejde, og vi vælger at gå fra hinanden som gode venner, taknemmelige for de resultater vi har skabt sammen.”

Omkring valget af Saatchi siger han, at det ikke er sket med særligt fokus på den nye kreative ledelse i skikkelse af Peter Boye og Henrik Tvilling, der kom fra Wibroe, duckert & Partners og bl.a. har erfaring fra skabelsen af Nykredits kampagne.

“Peter og Henrik er et super kompetent team med erfaring fra den finansielle verden, og vi kender dem godt. Men vi har også købt ind på Thomas Falck som adm. dir. og Martin Gjerløf som planner. Samlet set synes vi, det er et stærkt team, som vi glæder os til at samarbejde med,” siger Joachim Rubow.

Samarbejdet mellem &Co og Danske Bank har været markant. Specielt platformen “Gør hvad du er bedst til. Det gør vi” skabte betydelig opmærksomhed og var med til at give &Co en markant profil som et bureau med et meget bredt kreativt spektrum.

Under finanskrisen løb Danske Bank dog ind i meget betydelige imageproblemer, og sloganet blev sat på pause. I stedet gik banken ud med en kampagne og nærmest et dialog-projekt, hvor man bad om kommentarer fra kunderne.

Den kampagne blev belønnet ved sidste uges uddeling af Rambuk.

&Cos adm. dir., Mikael Jørgensen, konstaterer da også, at Danske Bank har været en betydningsfuld kunde for bureauet.

“Danske Bank har været en stor del af &Co siden starten i 2000. Og det har været en fantastisk rejse. Men på samme måde som banken nu står over for en ny imageudfordring efter finanskrisen, står vi nu – som selvstændigt bureau – og skal til at redefinere os selv. Vores 10 års erfaring med Danske Bank har udrustet os til nye udfordringer og givet os en fantastisk ballast. “

Det har endnu været muligt at få fat i Saatchi’s adm. direktør, Thomas Falck, for at høre i hvilket omfang, bureauet skal opruste for at kunne håndtere de nye kunder.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club