Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Banken blev ved årsskiftet hovedsponsor for landsholdet, og nu lancerer man en ambitiøs satsning på aktivering af sponsoratet.

Står det til Danske Bank, så vil der i de kommende måneder rejse sig intet mindre end en folkebevægelse til støtte for det danske fodboldlandsholds deltagelse i sommerens EM-slutrunde.

Det drejer sig om projektet ‘Danske Opbakning’, der lanceres i dag. Projektet er en ambitiøs aktivering af det hovedsponsorat af fodboldlandsholdet, Danske Bank ved årsskiftet overtog fra Dong og Arla.

Ideen er blandt andet opstået på grund af den uhyggeligt svære pulje, holdet er havnet i, og er udviklet sammen med Danske Banks bureau, Zupa Recommended. Derudover har Mediacom og MEC Access været med på holdet.

Formålet er at få så mange danskere som overhovedet muligt til at give, dele og sprede deres opbakning for at vise holdet, at hele Danmark står bag dem. Omdrejningspunkterne er et website og en Facebook applikation, hvor man kan bakke op og få et unikt, personligt opbakningstal, man kan poste og dele. Samtidig giver tallet alle ‘Danske Opbakkere’ adgang til et væld af aktiviteter og konkurrencer frem mod slutrunden.

Projekt ‘Danske Opbakning’ vil selvfølgelig også være synlig for spillerne under selve slutrunden i Polen/Ukraine. Mange aktiviteter er fortsat under udvikling, men f.eks. arbejdes der på at få produceret kæmpetifos bestående af Facebook-profilbilleder fra dem, der har valgt at bakke op om landsholdet. I det hele taget arbejdes der på at give projektet noget ‘fysik’, der er synlig for de danske landsholdsspillere under deres ophold i Polen/Ukraine.

Herhjemme vil projektet kulminere i afholdelsen af ni storskærmsarrangementer i forbindelse med puljekampene, hvor Danske Bank forventer mere end 50.000 gæster.

Projektet vil fra starten blive bakket op af en print- og onlinekampagne, men ellers er håbet, at projektet kan vokse sig stort qua sociale aktiviteter og den PR, de forskellige aktiviteter vil give.

I dagens annoncer står Danske Bank som afsender, men ellers afholder banken sig fra at sætte sit normale logo på trøjerne, og nøjes med ‘Danske’ – dog skrevet med Danske Banks logotype.

“Det er vigtigt for os, at dette foregår på fodboldens præmisser,” siger afdelingsdirektør Klavs Hjorth – som dog kan glæde sig over, at kendskabet til Danske Banks logo er så godt, at bare måden at skrive ‘Danske’ på er nok til at skabe genkendelse.

Kommentarer

  1. Ud over ‘fysik’ kunne man også arbejde med at give projektet noget ‘ide’. Et opbakningstal lyder både ligegyldigt og uambitiøst. Som fan vil man have personlige relationer til holdet og er da ligeglad med, om man er fan nr. 18.983. Desuden må det da være pænt nedtur for holdet, hvis det totale antal ender på 40.000 eller noget i den dur.

  2. Fedt med en landsholdssponsor der tager det videre end flad eksponering. Og involverer fans’ne. Bevares der kan da involveres yderligere, men billeder, tips og kommentarer er da et step på vejen mod en gentagelse af historiske 1992.
    jeg bakker op.

  3. Hvordan var det nu det gik Dong og Arla med fodbolden. Nej vel? Øl og Carlsberg er bedre til at forstå i miljøet. En bank – det er vel det tætteste man kan komme på at smide gode penge ud ad vinduet.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club