Danske Banks undskyldning cementerer en bank i defensiven

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bankens topchef, Eivind Kolding, har sagt undskyld for bankens rolle op til finanskrisen. Bedre sent end aldrig? Måske…….

Danske Banks topchef, Eivind Kolding, har sagt undskyld for bankens rolle i forløbet op til finanskrisen. Man har mistet fokus på de langsigtede værdier i jagten på kortsigtet gevinst.

Undskyldningen faldt samtidig med, at Danske Bank havde møde med repræsentanter for Occupy-bevægelsen.

En undskyldning vil altid være bedre sent end aldrig. Derom er pr-eksperten, direktør og ejer i First Chair, Jens F. Kofoed, ikke i tvivl.

Men hvis banken tror, den får løst den sidste måneds problemer med denne undskyldning, så tager den fejl.

“Undskyldningen udspringer ikke af visionær tænkning og ægte vilje. Når den kommer nu, så opleves den som givet med armen vredet om på ryggen, og ændrer ikke et billede af en bank, der er i defensiven. Danske Bank har mistet initiativet med sin kampagne, og derfor er den et selvmål,” siger Jens F. Kofoed og fortsætter:

“Undskyldningen bør følges op af en erkendelse af at være i defensiven rent kommunikativt. At ændre et image er et langt sejt træk, og vejen frem for Danske Bank må være at holde fokus på at levere varen til kunderne og holde en høj moral. Kommunikativt skal de ikke stikke næsen frem men koncentrere sig om at markedsføre konkrete nye produkter, når det er relevant.”

Jens F. Kofoed konstaterer samtidig, at banken kunne have opnået en helt anderledes effekt, hvis man havde lanceret undskyldningen som optakt til kampagnen sideløbende med et løfte om, at man nu vil forandre sig.

“Hvis man samtidig havde sikret sig, at kampagnen afspejlede dette løfte og havde lidt større ydmyghed, så ville det have været flot og offensivt og have stillet kampagnen i et helt andet lys,” siger Jens F. Kofoed og fortsætter:

“Jeg synes, Danske Bank med dette forløb har vist en mangel på situationsfornemmelse og på empati. De tror befolkningens opfattelse af banken er en helt anden end den er, og er på den måde blevet utålmodige i jagten på et bedre image.”

Kommunikationsforum har været meget aktive i kritikken af Danske Banks kampagne, og i en årskavalkade i går på sitet bliver Danske Bank fremhævet for en række af de mere negative indslag.

Desuden karakteriserer Kforum Danske Banks tidligere koncernmarketingdirektør, Joachim Rubow, som “Årets mest savnede medarbejder”:

“Den tidligere koncernmarketingchef Joachim Rubow i Danske Bank. New Normal var aldrig sket med ham ved roret. Man kan sige meget om Rubow, men sans for corporate bank branding havde han.”

Se listen med “Årets….” her