Af Peter Engholm 25@mail.dk

106 indsendte arbejder gav sølle 2 short-lister. Sidste år gik det lige så sølle, men i år kan man dog i Press-konkurrencen som dansker dele elendigheden med svenskerne.

Lars von Trier gjorde sig utilbens i Cannes for nylig – i en grad, at han nu er persona non grata. Så galt står det ikke med danske bureauer og annoncører. De er faktisk hjertens velkomne i Cannes, men de skal bare ikke regne med at få ret megen hæder med hjem fra verdens største kreativitets-festival.

En mildt sagt sløj dansk start på Cannes søndag blev fulgt op af en endnu mere mager mandag, hvor Radioguru Randers var ene om at komme på shortlisten. Det skete i Radio Lions med et Armadillo-indslag for TV 2. Hverken Media, Outdoor eller Press havde Denmark på shortlisten.

Billedet var umiddelbart det samme sidste år, hvor de to første Cannes-dage udløste to nomineringer, men i år har der været 50 pct. flere indsendelser.

Således har Danmark foreløbig skudt 106 indsendte arbejder af, svarende til næsten 2/3 af den samlede kreative ammunition i år. Og efter at syv juryer indtil videre har afgivet bedømmelser, har danske arbejde kun ramt plet i 2 ud af 106 tilfælde.

Mest ondt gør det naturligvis på de bureauer, der har investeret mest i Cannes i form af indsendte arbejder. Af Halbye Kaag JWTs 21 indsendte arbejder er 19 hidtil blevet vejet og fundet for lette – næsten halvdelen af disse var for Quiksilver, der var med til at sikre bureauet titlen som årets bureau ved Creative Circle Award. &Co har også indsendt 21, og 17 er blevet bedømt uden at komme på shortlisten.

Uncle er den flittigste danske indsender med 32 arbejder, hvoraf godt en håndfuld er sket sammen med andre, og hidtil er 26 blev bedømt – og bortdømt. Så de store danske Cannes-bureauer har ikke mange skud tilbage i bøssen … men-men, kampen er ikke forbi endnu. 

De unge løver – ja, undskyld – viste sidste år vejen med flotte præstationer i Young Lions-konkurrencerne, men også her blev der i den første af konkurrencerne kigget i anden retning end Danmark. Guld, sølv og bronze gik til hhv. Australien, Italien og De Forenede Arabiske Emirater.

Et kig på resten af Norden gnider salt i såret, for Sverige har hidtil hentet 42 nomineringer, Norge 13 og Finland 4.

Mens kan-det-overhovedet-betale-sig spørgsmålet tager form, bør man kaste endnu et blik på svenskerne. For en lykkelig person er én, der har nogen at have det elendigt sammen med – og møder nogen af de ca. 150 danske delegerede en svensker, så bør samtalen hurtigt drejes ind på Press-kategorien, eller print om man vil. Her opnåede Sverige ingen, som i 0, nomineringer ud af i alt 50 indsendte arbejder. Finland fik heller ingen, men Norge skrabede en enkelt til sig.

Med til historien hører, at svenskerne ofrer den klassiske paradedisciplin stadig mindre opmærksomhed. Det er Cannes’ største kategori, og skulle Sverige følge den gennemsnitlige fordeling af arbejder, så skulle der ikke være indsendt 50 arbejder i Press, men over 130.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club