Danske bureauer havde forrygende aften i San Francisco

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

RelationshusetGekko og Mediabroker delte tre guld – SAS, Hasselblad og Super Dæk – da Echo Awards blev uddelt ved DMA-konferencen i San Francisco. Herudover faldt der 5 sølv.

Medaljeregnen over danske bureauer og annoncører var langt over det normale, da der i aftes amerikansk tid blev uddelt Echo Awards ved den store DMA-konference, som i år foregår i San Francisco.

På forhånd lå det fast, at 9 ud af 14 shortlistede ville få en eller anden form for metal med hjem. Og resultatet blev hele 3 af guld, 5 af sølv og 1 af bronze.

Selvom danske bureauer generelt har klaret sig meget godt ved Echo Awards, så har guld hørt til sjældenhederne, og derfor er der nok risiko for et vist antal klattede øjne, når onsdagens foredrag begynder.

Guldpriserne blev givet til Mediabroker/Clan B for deres arbejde for Super Dæk, og Mediabroker holder således godt fast i sin position som mediabureauet, der specialiserer sig i respons.

De to øvrige guld blev givet til RelationshusetGekko for dels Hasselblad og dels SAS.

Til sidstnævnte knytter der sig den historie, at bureauet har tabt kunden til Wunderman.

Det er således andet år i træk, bureauet vinder en pris for en kunde, man skal fjerne fra kundelisten, men forhåbentlig udvikler det sig ikke til en tradition. Sidste år gjaldt det ATP.

Til gengæld kan bureauet glæde sig over, at det ud over to af guld fik en sølv og special award med hjem. RelationshusetGekko blev således det næstmest vindende bureau i konkurrencen. 

De fem sølv tilfaldt:

  • Telia Flex/Ogilvy One
  • IBM/Ogilvy One
  • Læger uden grænser/Hjaltelin Stahl & Co
  • Dubex/Dialog Factory
  • Giv Blod/RelationshusetGekko

Endelig var der en bronze til Ogilvy One og Telia customer Life Cycle Program samt en Special Award til Hasselblad.

“De tre prisvindende kampagner er vidt forskellige, og de løser vidt forskellige udfordringer – men fælles for dem er, at vi sammen med vores kunder anvender holdningsbaseret kommunikation til at åbne nye muligheder i dialogen mellem virksomheden og dens kunder,” siger Sonja Lund, RelationshusetGekko.

De to guld-kampagner for henholdsvis SAS og Superdæk var desuden blandt de fem kampagner, der kæmpede om den overordnede Diamond Award. Her blev de dog slået af det spanske bureau Schackleton, som alene vandt lige så mange priser som Danmark samlet.

“Man kan sige, at Danmark og Spanien tog godt for sig, mens de amerikanske bureauer var mere usynlige,” siger adm. dir. Peter Ottesen fra Mediabroker og fortsætter:

“Der er tale om over 1000 indsendte arbejder og over 300 dommere har været inde over bedømmelserne. Det siger noget om, hvor flot et resultat det er.”