Danske bureaufolk bag global sports-app med millioner i ryggen

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Ex Umwelt-partner, Peter Dalgas, er en af folkene bag en app, der karakteriseres som en social sports-app. Han er bl.a. sammen med en tidligere Agenda-partner og en Jim Dandy partner.

Det har simret i et stykke tid – men nu er det blevet virkelighed. Sports-app’en, Atleto, er gået i luften.

Projektet er ambitiøst, sigtet er globalt, udgangspunktet er USA, og der er hentet venturekapital på et niveau, der karakteriseres som ”syv-cifret i USD”. Og så er der et stærkt dansk bureau-islæt i kredsen bag Atleto.

CEO er Patrick Lundgren, som indtil for et år siden var Partner og Client Service Director i Agenda Group. Han har nu base i New York.

CMO er Peter Dalgas, der har en fortid som kreativ direktør og partner i Umwelt. Han arbejder nu ud af Los Angeles lige som den tredje af de fire stiftere Nicolai Galal. Hans titel er CCO og hans fortid er som partner og kreativ direktør i Jim Dandy.

Lige som Patrick Lundgren og Peter Dalgas forlod Nicolai Galal jobbet for et år siden.

Den fjerde stifter er den danske venture-mand Ulrik Jonsen, der varetager rollen som bestyrelsesformand.

Den tekniske del repræsenteres af Atletos’s CTO, Thomas Vestergaard, der kommer fra det digitale bureau Re:.

Sammen med to amerikanske netværksfolk og nu partnere, Jason R. Trice og Paul Campbell, der begge har base i Miami, dækker Atleto bredt, hvilket hænger godt sammen med ambitionerne om at blive verdens største sociale sports-app målt på brugere.

Ideen er at skabe forbindelser mellem det, der beskrives som ”everyday athletes”, hvilket er en gruppe, der repræsenteres af 160 mio. personer i USA alene. USP er at skabe det bedste match mellem sportsudøvere og dermed sikre en bedre sportsoplevelse.


Patrick Lundgren

”Indsigten bag er bl.a. en analyse, der viser, at mange forbrugere ønsker at forbedre deres sports-oplevelser gennem blandt andet at få det sjovere med sport, møde nye og eksisterende venner og samtidig opretholde en sund og aktiv livsstil,” siger Patrick Lundgren.

Analysen viser også, at i EU alene savner 40 mio. mennesker venner at dyrke sport med.

Digitale værktøjer er kendte blandt sportsfolk. Ud af de ca. 160 mio. amerikanere, som dyrker sport på en ugentlig basis, bruger omkring 53 pct. af dem digitale værktøjer af forskellig slags.

”Et af midlerne til at opnå brugere er vores direkte adgang til et stort netværk blandt professionelle sports-folk i USA og ikke mindst det amerikanske college-miljø. Noget der er guld værd, når man kommer ind med 4-flyet fra Danmark,” siger Peter Dalgas.


Peter Dalgas

Den primære målgruppe opgives således til at være Millenials.

Sportsfolkene vil dele historier på Atleto, og studenter vil optræde som ambassadører.

Lanceringen er som sagt netop gået i gang med første fase, der karakteriseres som en Soft Launch. Her handler det om at distribuere Atleto gennem partnerskaber og målrettede marketing-indsatser med primært fokus på de sociale medier.

Til september går man i gang med, hvad man kalder for Main Launch. Her vil man gå ud på 15 store colleges i USA og aktivere 600 ambassadører. Hertil kommer PR-aktiviteter, events, blogger-samarbejde og målrettede marketing-indsatser med fokus på sociale medier.

Logoet er sammensat af en lime-farvet stribe, der tager til i mætning. Den skal signalere dynamik, mens A’et er holdt i en meget stram typografi for at signalere enkelhed.

Det er Nicolai Galal, der har stået for det visuelle udtryk.


Nicolai Galal

”Vores ide om at connecte likeminded atleter er simpel. Derfor er vores design og UX i app’en, skabt til at være så enkelt og intuitivt som muligt og vores ongoing tests, viser at vi har ramt plet,” siger Nicolai Galal.

Folkene bag Atleto vil ikke gå nærmere i detaljer med, hvor kapitalen er kommer fra – men man er godt tilfreds med den hidtidige opbakning.

”Interessen fra investorer har været overvældende. Vi har rent faktisk rejst dobbelt så meget kapital end kalkuleret på nuværende tidpunkt. Så nu glæder vi os bare til at trykke på speederen,” siger Ulrik Jonsen.