Ikea slår Apple, når de danske forbrugere skal vurdere, hvor man får mest værdi for pengene, god kundeservice og en god købsoplevelse.
I hvert fald placerer 1.500 danskere Ikea på førstepladsen i en undersøgelse fra prissammenligningstjenesten Kelkoo.dk.
Ikea scorer højt i de kategorier, der betyder mest for, hvor de danske forbrugere vil handle. Og det er især ‘mest værdi for pengene’, som har størst betydning for hver anden forbruger, mens flere end 6 ud af 10 prioriterer ‘gode tilbud’.
Apple er dog ifølge de danske forbrugere mest cool og innovativ og scorer også højt, når det gælder kategorierne troværdighed, levering og købsoplevelse online.
Den samlede tredjeplads går til Bilka. Supermarkedskæden vurderes til at have en stærk dansk identitet og scorer højt, når det gælder kundeservice og købsoplevelse. Og så ligger Bilka helt i top, hvad angår ‘gode tilbud’ (dr.dk).
Grafiske kunder vil have digitale løsninger
De grafiske virksomheder bliver nødt til at omstille sig til at levere digitale løsninger. Ellers risikerer de at gå ned, blive opkøbt eller fusioneret.
Stibo er en af de virksomheder, der på få år ændret sig fra at være en grafisk koncern til at blive et af Danmarks største private softwarehuse.
Den transformation er nødvendig for alle grafiske virksomheder hvis de vil skabe øget vækst. Vejen frem mod det mål er at komme med på den digitale vogn:
“Det handler om at få bredt sin palette helt ud, så den indeholder flere ydelser end de klassisk grafiske”, siger formanden for Grafisk Arbejdsgiverforening, Palle Rosendahl, der selv står bag Rosendahls Bogtrykkeri i Esbjerg.
Palle Rosendahl forudser, at den opkøbs- og fusionsbølge, der gennem de seneste år har præget den grafiske branche vil fortsætte – stærkt stimuleret af de nye krav til at kunne producere digitale software-løsninger (Børsen, p. 24).