Danske forbrugere har mistet tilliden til Pandora

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om imagemåling på Pandora. At investeringer i store events som f.eks. VM i landevejscykling, giver et dårligere afkast end tidligere. Samt at dansk designbureau får kongelig pris.

De danske forbrugeres tillid til Pandora er faldet næsten synkront med aktiekursen og målt på en indeksskala fra -100 til 100 roder virksomhedens image score nu rundt omkring nul.

Det viser en imagemåling fra analyseinstituttet Yougov.

Ifølge nordisk marketingchef i Yougov, Lars Gylling, slår historier om nedjusteringer og store varelagre normalt ikke igennem på en virksomheds omdømme, men Pandora er så kendt og kurstabet har været så enormt, at der har været stor bevågenhed om firmaet.

Det er dog kun i Danmark, at forbrugerne har reageret på de negative meldinger. I Tyskland og Storbritannien fremstår omdømmet uberørt hos forbrugerne, ifølge analysen.

Professor i virksomhedsledelse på CBS, Steen Thomsen, mener, at det vil tage lang tid for Pandora at genvinde de danske forbrugeres tillid:

“Det kommer til at tage frem-ti år, før Pandoras image er tilbage på niveauet før 2. kvartalsregnskabet. Folk er træge i deres opfattelse af en virksomhed, og de skal have relativt mange gode oplevelser med brandet før de ændrer holdning”.

Hos Pandora erkender man, at omdømmet er mærket af ‘en turbulent periode’ både på de indre og ydre linjer, men kommunikationschef Kasper Riis tør ikke spå om, hvor lang tid det vil tage at udbedre skaderne:

“Det vil jeg helst ikke kommentere på, men vi er godt klar over, at det er et langt, sejt træk”.

Kasper Riis mener dog, at Pandora stadig har høj tillid i kernemålgruppen, kvinder på 25-49 år.

Pandora er lige nu i gang med at gennemgå deres strategi sammen med McKinsey (Børsen, p. 40-41).

Dårligere afkast af investeringer i sportsevents

De offentlige investeringer i store sportsevents – som f.eks. det nyligt overståede VM i landevejscykling – giver et afkast på mellem 1 og 1,4. Det vil sige, det offentlige får det samme tilbage, som man har investeret eller en lille smule mere.

Men ifølge en evaluering fra konsulentfirmaet Deloitte lavet for Kulturministeriet, fik det offentlige tidligere investeringerne hjem 3-4 gange.

Samtidig er antallet af internationale investeringer på dansk jord steget med 87 procent fra 62 events i 2005-2007 til 116 events i 2008-2010 .

Hos Sport Event Denmark, som har modtaget størstedelen af de 260 mio. støttekroner, siger direktør Lars Lundov, at det er blevet mere omkostningsfuldt at skaffe og afholde store events, fordi konkurrencen er blevet meget hårdere. Men så længe afkastet er på linje med eller lidt større end investeringerne, mener direktøren ikke, at der er grund til bekymring:

“Desuden mener jeg ikke, at man kun skal kigge på kolde kontanter, men også på de bløde gevinster, der er ved at afholde events i forhold til f.eks. markedsføringen af Danmark eller den nationale stolthed (Børsen, p. 46-47).

Kongelig pris til dansk designbureau

Det danske designbureau, Designit, har modtaget Kong Frederik Den Niendes Hæderspris som anerkendelse for, at virksomheden har fordoblet sin eksport.

Designit blev stiftet i 1991 i Aarhus og har i dag hovedkontor i København. I 2010 havde virksomheden en vækst på 40 procent og tidligere på året fusionerede Designit med spanske Dnx (Børsen, p. 20).