Danske kampagner er nr. 8 og 54 på listen over verdens 100 bedste

Peter Engholm
25@mail.dk

The Drum har analyseret tusindvis af kampagner og gransket de største awards i branchen. Resultatet er Top100 for det seneste år, og der er dobbelt-dansk på listen.

For award-intersserede er der næppe mange overraskelser på ‘World Creative Rankings 2023’, for The Drum har samlet resultaterne fra 19 store awardshows i 2022 og regnet lidt – eller nok rettere; en del – på det.

Dansk kreativitet har leveret kampagnerne på hhv. 8. og 54. pladsen, og også disse kampagner må siges at være velkendte for Bureaubiz’ læsere: 

Backup Ukraine er således nr. 8 på World Creative Rankings 2023. Casen fra Virtue for Unesco og Polycam hjælper Ukraines borgere med at bevare landets bombetruede kulturarv digitalt. 

Casen blev den mest prisvindende danske case nogensinde ved Cannes Lions, med bl.a. Grand Prix, guldløve og en lille håndfuld sølvløver. 

Using a smartphone’s built-in camera and GPS data, ‘Backup Ukraine’ by Virtue Worldwide, Unesco and Blue Shield aims to help Ukraine protect its cultural heritage against the ongoing invasion by Russia. It gives every citizen the power to digitally backup their landmarks, allowing them to capture any place or monument in a matter of minutes and create high-definition 3D models that can be stored in a cloud-based archive, meaning that if they’re ever destroyed, Ukraine’s can be rebuilt.

Nr. 54 på listen – og nr. 1

‘Hjelm har alle dage været en god idé’ fra &Co. og Rådet for Sikker Trafik er nr. 54 på The Drums globale liste. Casen vandt imponerende 6 guld på hjemmebane ved CCA, men markerede sig også udenlands med bl.a. løver i Cannes og pencils i D&AD. 

Although Denmark is a prominent cycling country, cyclists don’t tend to wear helmets. In order to tackle this issue, the Danish Road Safety Council launched ‘Helmet Has Always Been a Good Idea’, promoting the use of a helmet by portraying vikings wearing theirs.

Den samlede liste kan du se her.

Og verdens bedste kampagne? 

The Lost Class fra Leo Burnett, Chicago, for Change the Ref. Inc. Casen vandt bl.a. 4 Yellow Pencils og 2 Black Pencils. Alene med dén præstation kunne man godt trække sig kreativt ubesejret tilbage eller lægge an til årtiets lønforhandling. Men casen nappede også en Titanium Lion i Cannes – i øvrigt på bekostning af Backup Ukraine, oplyste jurypræsidenten til Bureaubiz. Se nederst i denne artikel.