Flere eksperter kritiserer, at danske mærkevareproducenter forringer deres brands’ værdi ved at nedsætte prisen eller ved at indføre billigere produktserier.
F.eks. har B&O indført den billigere serie B&O Play. Royal Copenhagen har indført serien Hvid Element med tallerkener til under 200 kroner. Og Pandora har sænket priserne på deres smykker.
”Forbrugere mister troen på produktet. De tror, at det ikke burde være så dyrt, som det oprindeligt var, og at producenten tjente for meget”, siger Tore Kristensen, professor på CBS til Jyllands-Posten.
Tilsvarende udmelding kommer Jesper Clement med. Han er adjunkt på institut for afsætning på CBS:
”Vi mister tilliden til brandet ved en prisnedsættelse. Når prestigen først er røget, kan de ikke senere sætte priserne op igen”.
Og han fortsætter:
”Du kan ikke have et luksusprodukt og samtidig komme ind med et billigere produkt ved siden af. Det ødelægger hele brandet”.
Han mener f.eks., at historien om de veluddannede porcelænsmalere ryger på gulvet, når Royal Copenhagen samtidig sælger tallerkener med fabrikstryk – eller helt uden tryk, som i Hvid Element-serien.
Lige som Pandora har Munthe plus Simonsen valgt at sænke priserne på deres produkter. Årsagen er ifølge Henrik Fjordbak, der ejer halvdelen af virksomheden, at mange i branchen sætter prisen ned og så bliver man nødt til at følge efter.
Der er dog andre i modebranchen, som oplever det stik modsatte. Bl.a. hos Group 88, der driver flere luksusbutikker på Strøget, som Gucci, Burberry og Mulberry
”Hos os kan vi ikke genkende tendensen med, at mærkerne skulle sætte priserne ned. Tværtimod ser det ud til at gå den anden vej med højere priser”, siger Thomas Møller til Jyllands-Posten, der fortæller, at blandt andet Mulberry har valgt at opgradere kvaliteten med deraf stigende priser til følge.
Også Jens Birger Christensen, fra mode – og pelshuset Birger Christensen advarer mod at sætte prisen ned og at internationale mærker gør det stik modsatte.
”Hvis man først begynder at gå ned, kan det kun gå én vej: Længere ned”, siger Jens Birger Christensen (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 6-7).