Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Marketingafdelinger har i årevis ladet bureauer få monopol på filmproduktionen. Den model er unik for Danmark og har givet højere priser, mener direktør for netværk af produktionsselskaber.

Historien om de to marketingdirektører, der mener, at reklamebureauernes sidste bastion nu står for fald, udløste straks reaktioner.

Den sidste bastion er filmproduktionen, og reaktionen kommer ikke overraskende fra produktionsselskaber, for hvem bureauernes inhouse produktionsselskaber længe har været en torn i øjet.

Bjarne Jørgensen fra Modern Media Corp går så vidt som til at karakterisere danske marketingafdelinger som direkte ubegavede, fordi de vælger at købe ind hos, hvad han kalder for monopoler.

“Danmark er det eneste land i Europa hvor der findes inhouse produktion. I alle andre lande handler marketingafdelingerne og bureauerne hos uafhængige leverandører i form af først og fremmest produktionsselskaber. Inhouse er lig med monopol, og dette giver ca. 20-25 % i overpris. Det er lidt tankevækkende at det nu i 10 år er lykkedes bureauerne at få marketingsafdelingerne til at betale overpris på filmproduktion, og den adfærd vil jeg karakterisere som ubegavet,” siger Bjarne Jørgensen.

Modern Media Corp er et netværk med selskaber i en række lande i Danmark Far From Hollywood – og det er hans baggrund for udsagnet om, at Danmark er det eneste sted, hvor bureauerne via inhouse selskaber har sat sig på produktionen af reklamefilm.

Bjarne Jørgensen giver ikke meget for en påstand om, at bureauerne indhenter forskellige tilbud i konkurrence med deres eget.

“Det er skyggetilbud, som ikke tegner et reelt billede af omkostningerne. Jeg kan nævne helt konkrete tilfælde på, hvordan det er foregået med den slags tilbud,” siger Bjarne Jørgensen og fortsætter:

“Det ville være en god ide for marketingafdelinger selv at tage ansvar for at indhente tilbud. De kan jo bruge deres indkøbsafdelinger, der er vant til sådanne processer, hvis de ikke selv kan håndtere det. Jeg er sikker på, at de meget hurtigt vil finde en besparelse på mindst 20 pct.”

Han henviser desuden til økonomien i de bureauejede produktions-selskaber, som alle giver betydelige overskud.

Men giver det mening at bedømme disse selskaber adskilt fra reklamebureauet? Kan man ikke forestille sig, at det er en teknisk konstruktion, og at der ligger omkostninger i bureauet, som lige så godt kunne ligge hos produktions-selskabet?

“Den tror jeg ikke på. Hvis nogle af de bureauer som har inhouse tør melde tilbage at de producerer til markedspris, så vil jeg gerne se deres interne regnskab. Så kan vi se deres rigtige indtjening på deres filmselskaber,” siger Bjarne Jørgensen.

Han mener, at næsten alle bureauer overpriser deres filmproduktioner. For ham at se er der kun fire bureauer, der “har rent mel i posen” som han udtrykker det: TBWA, Mensch, Umwelt og Sunrise.

Heller ikke synspunktet, om at det er en kvalitativ fordel at have produktion og kreativ udvikling samlet, mener han holder vand.

“Danmark er det eneste sted, hvor produktionen foregår med bureauernes inhouse-selskaber, og så kan man jo spørge om det har gjort danske film bedre end i udlandet. Der er ikke ret meget der tyder på det,” siger Bjarne Jørgensen og fortsætter:

“Reklamebureauerne skal stå for den kreative udvikling. Det er de klart bedst til, og det skal de betales for. Og måske skal de have en fagperson ansat til at hjælpe med tilrettelæggelsen. Men de bør købe produktionerne ude i byen. Jeg er overbevist om, at det vil give bedre resultater. Bare det at man får mere for pengene vil hjælpe på kvaliteten.”

Kommentarer

  1. Nu er der jo også den mulighed, at de gode mennesker hos produktionsselskaberne ikke har været begavede nok til at overbevise kunderne om, at de var bedst til at løse opgaverne?

  2. Kære Bjarne Jørgensen.
    Modsat din påstand kan man faktisk ofte spare 20-25 procent ved at benytte interne “lean” productions setups uden at det er går ud over kvaliteten, tvært om. Jeg har nemlig altid frit kunne vælge mellem forskellige treatments fra de bedste og noget dyrere reklamefilms (eller film) instruktører. De film hold jeg har oplevet har også altid været af høj kvalitet -ja faktisk er det meget ofte de helt samme personer som de eksterne produktions selskaber benytter sig af. (Tankevækkende i sig selv)
    Min erfaring siger mig også at bureauernes inhouse produktionsselskaber har mere på spil. Hvis de ikke levere varen kan det skade hele kundeforholdet til bureauet. Derfor yder de ofte mere og lægger betydeligt mere arbejde i at sikre mig et optimalt resultat, hvilket sikre mig mest muligt for pengene.
    Så vi marketing chefer er nu ikke helt så ubegavede som du prøver at gøre os til.

  3. Ja, nu kan jeg jo huske hvorfor det blev som det blev.
    For 15 år siden sad produktionsselskaberne solidt på sagerne, hvilket førte til at bureauerne måtte bruge buler af timer på at agere mellemled i en håbløs formidlingsopgave.
    Derfor var vi nogle bureauer og kunder der efterhånden så fordelen i at effektivisere processen og få skåret al den flom af mennesker og stivnede processer der karakteriserer filmbranchen, ned til et minimum.
    Og ja, det er da irreterende for filmbranchen, men det har gavnet både kvaliteten og økonomien for kunderne.

  4. Kære Bjarne Jørgensen,
    Jeg kunne godt tænke at høre, hvor du har din viden fra, at det er 20-25% dyrere når film produceres inhouse? Som den ikke så ubegavede marketing chef skriver, har vi adgang til alle instruktører og er ikke bundet til dem, vi i så fald måtte have signet i selskabet. Det er de samme hold vi sætter på en optagelse, og de fleste af os Inhouse Producere har rigtig mange år på bagen, så kvaliteten burde ikke lide under det.
    Der er faktisk flere lande som så småt er begyndt at lege med inhouse selskaber, f.eks. England og Norge, så mon ikke det bare er et spørgsmål om tid, når de finder ud af at processerne rent faktisk optimeres, som Poul skriver.
    Der er heldigvis stadig produktions selskaber der overlever, og det er dem der tænker anderledes og har forstået at tingene ikke var som i 90’erne, og de vil nok altid bestå og iøvrigt også blive ved med at få en bid af kagen, selv fra bureauer med Inhouse prod.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club