Danske Spil er mere digital end sine digitale konkurrenter

Peter Engholm
25@mail.dk

På et spilmarked, der under ét er jævnt digitaliseret, formår både Danske Spil og Klasselotteriet at skille sig positivt ud fra sine internationale konkurrenter.

Det danske spilmarked er endnu ikke fuldt liberaliseret, men konkurrencen er i dén grad til stede allerede nu – og de internationale spillere har markedsført sig aggressivt igennem længere tid.

Men selv om aktører som Ladbrokes, Unibet og Centrebet udelukkende har adgang til danske spillere via nettet, så udnytter de ikke de digitale muligheder i samme omfang som deres danske konkurrenter.

Det viser Det Digitale Sundhedstjek 2011, som MyResearch har foretaget sammen med mediabureauet Starcom. Undersøgelsen er en objektiv evaluering af udvalgte danske virksomheders digitale performance på ikke færre end 29 kriterier. I forhold til 2010-undersøgelsen er antallet af kriterier udvidet med bl.a. Twitter og YouTube kanal.

Netop Twitter og YouTube er områder, som spiludbydere anvender i betydeligt højere grad end gennemsnittet af de i alt 19 undersøgte brancher. Det gælder også mobilsite, chatfunktion og – ikke overraskende – webbutik.

På andre områder er spiludbyderne mindre digitale i forhold til gennemsnittet for alle brancher, f.eks. muligheden for at tilmelde sig nyhedsbreve, wikipedia og SEM (alm. søgeord).

Og generelt ligger de undersøgte spiludbydere i den tunge ende af midterfeltet, når det gælder udnyttelsen af de mange digitale muligheder.

Blandt de syv undersøgte spiludbydere skiller Danske Spil og Klasselotteriet sig ud – begge med en score på 43 pct. Omkring branche-gennemsnittet på 37 pct. ligger Unibet, Bet365 og Pokerstars, mens Ladbrokes og Centrebet halter bagefter med en digital score på hhv. 31 og 30 pct.

Hos Danske Spil er Jens Aaløse, adm. direktør i Danske Spil for licensspillene – dvs. de, der er i konkurrence med de internationale udbydere, tilfreds med scoren: Den er ikke for høj og ikke for lav.

“Danske Spil har gjort – og gør – voldsomt meget for at være digitalt til stede. Vi har mobile løsninger, en ny hjemmeside blev lanceret i efteråret, og der er 550.000 kunder registreret hos os. Vi finjusterer hele tiden og bliver aldrig gode nok – omvendt må vi heller ikke være first-movers og dermed komme foran kunderne. Vi skal udvikle os sammen med kunderne,” siger Jens Aaløse, der understreger, at udviklingen også skal ske sammen med Danske Spils 3.700 fysiske forhandlere.

Er faren ikke også at være så meget digitalt i øjenhøjde med spillerne, at det ses som en opfordring til ludomani?

“Det kan du sige. Det væsentligste for os er at være ansvarlige og troværdige spiludbydere. Det ses f.eks. i, at man ikke kan spille døgnet rundt hos os, hotlineydelser for ludomaner og odds, der ikke er de mest attraktive,” siger Jens Aaløse.

I Klasselotteriet er marketingdirektør, Kirsten Østergaard, også tilfreds med scoren i digital performance, fordi den afspejler både visionen og en ikke-forceret udvikling.

“Vi blev for nogle år siden nomineret til e-handelsprisen for vores udvikling fra offline til online. Og det er vores vision at blive en elektronisk virksomhed. Det er oplagt for en spiludbyder, der skal gøre det let at betjene sig selv let og i øvrigt levere en god kundeservice. Men funktionerne er komplekse. Klasselotteriet tager stadig flere digitale muligheder i brug, men følger en naturlig, prioriteret udvikling,” siger Kirsten Østergaard.