Danske Spil genopliver gammelt payoff i ny Quick-kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Se den nye film her. For nylig vendte Lotto tilbage til klassisk indsigt og tidligere payoff – med et kreativt twist. Nu har søsterspillet og -budgettet, Quick, været igennem samme øvelse.

I begyndelsen af året slog Danske Lotteri Spil to budgetter (Quick og Keno&Bingo) sammen til ét – og sagde farvel til to bureauer (hhv. Bates Y&R og Sunrise) og goddag til ét; &Co.

Nu udkommer Quick med en helt ny platform – men helt ny er kommunikationen dog ikke, for løsningen indebærer blandt andet et comeback til Quicks succesfulde payoff ”Det kan hurtigt blive en sjovere dag”.

Denne kommunikations-arkæologiske øvelse er i sig selv heller ikke ny. For kort tid siden vendte Lotto tilbage til den oprindelige  universelle indsigt i Lotto; drømmen – med et kreativt twist i de nye film, som er udviklet af Hjaltelin Stahl.

I Quick skrabespil er kernen i spillet, at man kan vinde nu og her og alle vegne – men der skulle findes en ny vej til at kommunikere denne kerne. Opgaven lød på at bringe danskernes skrabeglæde tilbage, da Danske Lotteri Spil satte & Co. til at lave ny kommunikationsplatform for Quick.

”Skrabespil er instant win. Man kan spille hvor og hvornår, man vil, og vinder man, står man pludselig i en helt ny situation med nogle nye muligheder, som man ikke havde få sekunder forinden. ”Det er den følelse, vi vil kommunikere, så det er grundlæggende en enormt positiv udfordring at lave et nyt Quick-univers. Det handler om skrabeglæde,” siger Anette Bøje, der er marketingchef i Danske Lotteri Spil.

Hos & Co. var begejstringen over opgaven iblandet en vis ærefrygt:

”De enkelte skrabespil er enkle og ligetil, men Quick dækker over en lang række meget forskellige spil, der spilles af forskellige motiver, i forskellige situationer og af mange forskellige typer spillere. Det gør den samlede kommunikation til en kompleks størrelse,” siger kontaktchef Thomas Christenson.

Og som nævnt er vejen til målet bl.a. gået via et gravearbejde: Seks år tilbage i arkiverne og en genoplivning Quicks daværende payoff ”Det kan hurtigt blive en sjovere dag”. Men i nogle nye klæder, som fokuserer på loddet og mindre om købssituationen, der ofte er impulsdrevet.

”Det er første film i en serie, og vi glæder os til at kunne vise de spændende retninger, som universet tager senere – med en lille fortælleteknisk finurlighed, som tilføjer ekstra indlevelse og humør,” siger Anette Bøje.

Det nye univers er skabt af det kreative team, Rune Petersen og Johan Køhler, &Co. Der er allerede optaget to film, og den første er at finde i reklameblokken mandag den 28. oktober.

Begge film er produceret af Bacon og instrueret af Kasper Wedendahl – to parter, der havde en udbytterig aften ved True Award i fredags: Her fik Bacon prisen som Årets Producent, og Kasper Wedendahl var instruktør på både Bedste Filmkampagne (DR-2 kampagnen fra Forsman & Bodenfors) og Bedste Interaktive Film Online (Pensionstallet fra PFA og Umwelt).

https://www.youtube.com/watch?v=DFknZ0N3OPI