Danske Spil har haft travlt op mod sommerferien: To bureaukonkurrencer, i form af udbud, er blevet afsluttet.
I sidste uge vandt Mensch en corporate kampagne for Danske Spil, og nu følger så vinderen af EU-udbuddet på Lotto, eller mere præcist og mere omfattende: “Et markedsføringskoncept for Danske Spils talspilskategori, der omfatter Lotto, Onsdags Lotto og Eurojackpot.”
Danske Spil har valgt bureauet Hjaltelin Stahl til at løse opgaven.
I udbuddet deltog i alt fem forskellige bureauer, nemlig Zupa Recommended, Bates, DDB, Umwelt og selvfølgelig Hjaltelin Stahl.
Valget af nyt Lotto-bureau får også indflydelse på et andet udbud – nemlig hos konkurrenten Klasselotteriet. I udbuddet om reklamebureau-ydelser havde Klasselotteriet prækvalificeret fem bureauer, herunder Hjaltelin Stahl og Zupa Recommended. Nu må Hjaltelin Stahl så trække sig fra Klasselotteriet.
Danske Spil fremhæver, at alle fem bureauer leverede spændende og kreative forslag til løsning af en meget konkret opgave, men Hjaltelin Stahl præsenterede en marketingplatform, der udmærker sig ved at være “sympatisk, markant og emotionelt forankret” – og med Lottokvitteringen som adgangsbillet til en drømmeverden af muligheder.
“Det er et oplæg, der styrker Lottos DNA, og som viser en stor strategisk og forretningsmæssig forståelse for de udfordringer, vi står overfor. Samtidig har oplægget en twist, som gør det til en interessant vej for Lotto,” siger Anette Bøje, der er marketingchef i Danske Lotteri Spil, uden at ville afsløre mere
Men hun vil godt tilføje mere:
“Vi er overbevist om, at vi får en platform, som kan vække danskernes drømme, og som generelt kan styrke Lottos position som ét af Danmarks stærkeste og mest folkelige brands.”
Danske Spil har ikke før arbejdet sammen med Hjaltelin Stahl, men ser – ifølge en pressemeddelelse – frem til samarbejdet. Det nye koncept forventes at blive lanceret i løbet af efteråret.
Konkurrencen blev sat i gang oven på, at Danske Spil fyrede Wibroe, Duckert & Partners i kølvandet på, at det siamesiske tvillinge-univers var floppet.
Steffen Hjaltelin karakteriserer den nye kunde som en milepæl i bureauets historie. Ikke bare fordi det er en stor kunde.
“Det er en virkelig spændende opgave, hvor vi skal folde markedsføringen ud på virkelig mange platforme, så det kommer til at sætte hele bureauet i spil på arbejdet,” siger Steffen Hjaltelin.