Allerede omkring 100 dage i det liberaliserede danske spil-marked har man set en profilering af de enkelte selskaber, flere sponsorater samt en konsolidering – i form af først Unibets køb af Bet24 og siden Betssons køb af Nordicbet.
Ikke overraskende, lyder meldingen fra de største aktører – om end konsoliderings-hastigheden er højere end ventet. Og allerede efter de 100 dage har vi en vinder blandt de 31 selskaber med stor licens: Danske Spil.
Og det er ikke engang Danske Spil selv, der hævder det. Kåringen kommer fra en konkurrent, nemlig Ladbrokes:
“På den korte bane er Danske Spil den helt store vinder. De har fået konkurrenterne “indhegnet” – og vi skal betale det samme i skat som dem. I 10-15 år har de ikke kunnet konkurrere på tilbagebetalingsprocenten – det kan de nu. Og på Poker og Casino er de også kommet flot fra start, fordi de er 110 pct. orienteret mod Danmark, og fordi de har haft en længere forberedelsestid end os andre, der først omkring oktober kunne investere i vished om, at markedet ville blive liberaliseret og reguleret pr. 1. januar,” siger Richardt Funch, landechef for Ladbrokes i Danmark.
Og Danske Spil accepterer placeringen – og føjer mere til:
“Vi er kommet utroligt godt fra start. Vi har styrket en i forvejen stærk position på sportsvæddemål, og på Poker og Casino er vi på kort tid – takket være en kæmpe investering og uden ét eneste teknisk svigt – kommet så godt fra start, at jeg vil tillade mig at kalde os markedsledende,” siger Jens Aaløse, adm. direktør for licensspillene under Danske Spil.
Den stærke start giver rank ryg hos det tidligere monopol – og i dét lys ser Jens Aaløse også konsolideringen af markedet:
“Det er helt naturligt, at markedet konsoliderer sig – men det er sket tidligere end forventet. Det tager jeg som udtryk for, at det er svært at vinde markedsandele – og at man i givet fald skal købe sig til dem. Vi tager det som en kvittering for, at man skal stå tidligt op, hvis man vil tage markedsandele fra Danske Spil.”
Hos Ladbrokes er Danske Spil imidlertid ikke det primære mål:
“Det samlede spil-marked vokser næppe ved reguleringen af markedet, for reelt har monopolet været brudt i årevis. Dét, vi håber og satser på, er at vinde markedsandele fra selskaber, der ikke har licens i Danmark. Målet er at være færre, der deles om kagen,” siger Richardt Funch.
Netop dét mål er allerede nået for Danske Spil.
“I efteråret havde Danske Spil 100 konkurrenter. Nu har vi 30. Men konkurrencen er reelt blot blevet skærpet, det hilste vi allerede før 1. januar velkommen. Det er eliten, der er tilbage,” siger Jens Aaløse.
Og konkurrenterne har tænkt sig at bide fra sig:
“Konsolideringen på det danske og nordiske marked dækker i virkeligheden over en europæisk tendens, hvor stadig flere lande indfører deres egne liberaliseringer – og reguleringer. Danmark har været et særskilt projekt, der har krævet egne IT-systemer og en selvstæding regnskabs-rapportering. Det er blandt årsagerne til konsolideringen, for de store selskaber har ressourcerne til at løfte de nationale krav,” siger Richardt Funch.