Danske Spil skal lære at forstå kvinder

Peter Engholm
25@mail.dk

Der er så meget, kvinder ikke forstår – anerkendt kampagne gennem en årrække. Men næppe et godt koncept til et helt nyt spil, fordi det henvender sig til kvinder. En nød som formentlig skal knækkes af BBDO.

Inden for kort tid – ”i det tidlige efterår” – lancerer Danske Spils datterselskab, Danske Licens Spil, et spil, der er målrettet kvinder. Vel at mærke et vidensspil, hvor kvinderne – og mænd, hvis de skulle få lyst – kan spille om penge.

”Markedsføringsmæssig har vi kigget på det samlede liberaliserede marked – og har set et segment, hvor vi ikke er positioneret så stærkt; nemlig kvinder,” siger Jens Aaløse, der er adm. direktør i Danske Licens Spil.

Men I har i årevis været kendt for Oddset og ”der er så meget, kvinder ikke forstår” – bliver det ikke en markedsføringsmæssig udfordring for netop jer at kæde kvinder, viden og spil sammen?

”Med tanke på, at vi markedsfører Oddset med netop, at der er så meget, kvinder ikke forstår, så skal man naturligvis ikke forvente, at vi pakker det kommende spil ind i ”Oddset-kommunikation”. Indsigten, tilgangen og selve produktet er helt forskellig fra Oddset. Vi har investeret i dette produkt, og har ikke bare taget et eksisterende produkt og farvet det lyserødt. Arbejds-tesen ved ethvert af vores produkter er, at vi tager vores spillere alvorligt,” siger Jens Aaløse.

Han holder – jf. poker – kortene tæt ind til kroppen, hvad angår detaljer om selve spillet, men siger om indsigten:

”Kvinder bruger lige så meget tid på spil som mænd, men de spiller ikke på samme måde: Kvinder bruger typisk mindre beløb pr. gang end mænd, og for kvinder handler det ikke nødvendigvis om sport. Desuden spiller de ikke mod andre, men med andre. Den sociale dimension i spillet er markant væsentligere for kvinder, end den er for mænd ,” siger Jens Aaløse.

Danske Licensspil er i dialog med et bureau om det nye kvinde-spil. Og bookmakere ville næppe tage imod dit væddemål, hvis du satte en hund på, at bureauet er BBDO. For netop BBDO er i forvejen Danske Licens Spils samarbejdspartner på Casino, Poker og ikke at forglemme Oddset, som bureauet igennem en årrække har leveret stærkt anerkendte og prisvindende kampagner for – de førnævnte ”der er så meget, kvinder ikke forstår” – og samarbejdet udvides nu med det nye spil:  

”BBDO har gjort det fantastisk med Oddset, Poker og Casino, så det er stadig dem, vi er i dialog med,” siger Jens Aaløse.

Har I andre inden over det nye spil?

”Det ville være nærliggende at antage, at vi har taget fat i aktører fra andre brancher, der ved noget om kvinder – og samarbejdet med dem om udviklingen om et produkt, der på begavet og troværdig vis taler til kvinders intellekt og passion,” siger Jens Aaløse.

Han konstaterer, at konkurrenterne på det liberaliserede marked ikke umiddelbart har lignende, kvinde-rettede tiltag på hylden. Men selv man tilsyneladende har banen for selv, så indleder Danske Licens Spil ikke med et tæppebombardement:

”Vi begynder i det små – og vokser os forhåbentligt store og stærke. Ganske som det har været tilfældet med Oddset,” siger Jens Aaløse.