Danske talenter i finalen i Future Lions 2021

Peter Engholm,
journalist

En avanceret LEGO-klods, der eliminerer støj til gavn for især autister. Det har bragt et team fra Reklamelinjen på shortlisten i Future Lions. Se filmen her.

For 15. gang afholdes Future Lions i forbindelse med Cannes Lions, og konkurrencen – som AKQA står bag – er kendt for at være den ultimative karrierekanon for unge og studerende, også for danskere. 99 pct. af de seneste 10 års vindere har høstet jobs i den kreative branche efter at være blevet hyldet på scenen i festivalpalæet i Cannes – en del bliver faktisk headhuntet inden da, så snart vinderrygterne siver. 

Intet tyder på, at Future Lions har mistet sin appel blandt unge, for i den senest afholdte udgave – i 2019 – deltog teams fra 444 skoler og uddannelsesinstitutioner, hvilket var rekord. Juryen granskede godt 1000 indsendte arbejder fra 71 lande.

AKQA offentliggør årets vindere den 24. juni, og indtil da holder bureaukæden tæt med detaljer om 2021-udgaven. Bureaubiz kan imidlertid sætte navne på et af de teams, der er kommet i finalen:

  • Cécilia Cosnard des Closets og Simon Lenz, der går på Reklamelinjens Hold 8.

De er shortlistet med ‘LEGO Silence’ – en LEGO-klods, der via lydbølger kan udligne støj i eksempelvis klasselokalet, så særligt lydsensitive personer – bl.a. autister – kan finde roen og koncentrationen.

”Vi arbejder godt sammen, fordi vi begge har et behov for at skabe noget meningsfuldt – noget, der kan gøre verden til et lidt mindre frygteligt sted. Det harmonerer godt med Den Handlende Idé, som Reklamelinjen fokuserer på, og på briefen i Future Lions,” siger Cécilia Cosnard des Closets.

Netop tilgangen til briefen var imidlertid lidt af et sats hos det danske team. Simon Lenz forklarer:

”Briefen fra LEGO tog afsæt i, at kreativ leg er en afgørende egenskab, når verden skal genbygges. Men nogle børn kan ikke lege på lige fod med andre, så vi gik et skridt tilbage i vores tilgang til briefen. Desuden lagde briefen op til at arbejde på digitale platforme, og vi valgte en analog løsning,” siger Simon Lenz.

I deres research kom de i kontakt med læreren og konsulenten Pernille Bing, der sporede dem ind på de særlige vanskeligheder, autister har, fordi de tager samtlige indtryk ind – herunder også støj, som kan sætte en stopper for sociale aktiviteter og dermed også for essentiel social udvikling. 

Der findes bl.a. særlige fidget spinners og bobleplast, der kan aflede opmærksomheden fra støj, men teamet valgte en ny og mere praktisk dimension til problemet, og det har Future Lions-juryen honoreret.

Sideløbende med Reklamelinjen arbejder Cécilia Cosnard des Closets som senior project consultant i KPMG’s marketing, mens Simon Lenz er på CBS, hvor han dels studerer organisationskommunikation, dels arbejder som undervisningsassistent i kommunikationsteori.